A két évvel ezelőtti, titkosra szervezett lakossági fórum után végre lakók is voltak egy pesterzsébeti lakossági fórumon.
Sajnos azonban a tanulási folyamat elején járunk. Öröm, hogy végre közel teltházas volt a fórum, többen átjöttek Csepelről, Kispestről is az ügy súlya miatt. Szomorú, hogy többen idő előtt távoztak, amikor kiderült, egyetlen kérdésre, felvetésre sem kapnak érdemi választ az érdeklődök.
Bár a vasúti híd beruházói eljöttek, s a fórum után több kérdésre is korrekt, szakmai választ adtak, a fórum maga káoszba fulladt. A pulpituson magára hagyott előadó a kivetített ábrákban szereplő adatokat sem ismerte, csúsztatás, valótlan információ is elhangzott, sikerült megmutatnia Pesterzsébet Polgármesteri Hivatalának hogyan nem szabad lakossági fórumot szervezni.
Ennek ellenére megpróbálom az ott elhangzottakat összefoglalni.
A lakossági fórum előzménye, hogy Pesterzsébet Önkormányzatának képviselőtestülete nem fogadta el a tervezett vasútvonal korszerűsítést elősegítő Kerületi Építési Szabályzat (KÉSZ) módosítását ugyanis hiányolták belőle a zajvédelmi intézkedéseket és nem kapták meg a kellő tájékoztatást a projektről. A júniusi képviselőtestületi ülésen határozatot fogadtak el, hogy kapják meg a szükséges tájékoztatásokat és lakossági fórumon mutassák azt be az itt élőknek is.
A lakossági fórum azonban szeptemberben elmaradt, csupán a fejlesztők csupán a Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottság ülésén mutatták be az eddig elkészült anyagokat, azzal a kikötéssel, hogy az ismertetésre kerülő projektek még tervezési szinten vannak, így azok szélesebb körű publikálását a projektfelelősök nem vállalták. A jelen lévő képviselők számos felvetett kérdésre érdemi választ nem kaptak.
A Képviselőtestület ezek után ismételten elutasította a módosítást azzal, hogy ismételten felszólította Szabados Ákos polgármestert, hogy szervezze meg a lakossági fórumot és ott az érdekelt feleket bevonva ismertessék a projektet.
Bővebben az előzményekről, petíciókról egyebekről itt olvashat: KLIKK!
A lakossági fórumon – bár a beruházó is képviseltette magát – a tájékoztatót a kerület főépítésze tartotta, s ő is próbát a felmerült kérdésekre választ adni, A fórum első felében 4 fejlesztésről tartott inkább rövid, mint tartalmi beszámolót.
- H6 HÉV és kínai vasút fejlesztése
- a Gubacsi hídtól Északra tervezett új evezőspálya
- a csepeli kikötő felé menő tehervonat pályája és ahhoz kapcsolódó új vasúti híd,
- s részben fél mondattal érintette egy új, hatalmas, magasházas lakótelep terveit a Gubacsi- hídtól Északra /erről sajnos érdemi tájékoztatást nem kaptunk/.
Az alábbiakban megpróbálom a fórumon elhangzottakat összefoglalni illetve a nyilvános anyagokból egy kicsit bővebb tájékoztatást nyújtani az adott projektekről:
Lopakodó Olimpia – evezőspálya
Három kerületet is érint: Csepel, Ferencváros és Pesterzsébet. Az evezős pálya egy olyan sportfejlesztési beruházás (2000 méteres pálya és levezető sáv), mely körül lesz rekreációs park és parti sétány, s az év 365 napján használható lesz hobbi sportolók számára is. Hajózhatóság szempontjából a pálya nagy része csak versenyek idejére kerül kibójázásra, azonban középen lesznek állandó bójával ellátott 3 sáv is, ennek ellenére alkalmas lesz kajak-kenu versenyszámok lebonyolítására is:
Az épületek a csepeli oldalon épülnek (céltorony, klubház, hajóhangár), az erzsébeti szakaszon inkább egy sétányt jelent és a part rendezését, zöldfelületeinek átalakítását jelenti, bár a médiaközvetítő út miatt akár az összes parti fa kivágásra kerülhet, azonban ezt még nem mérték fel. Természetesen a fapótlást biztosítani fogják. de még ott nem tart a tervezés, hogy pontosan hol, S világversenyek esetére ideiglenes lelátó és rendezvényhelyszín létesítésére szolgáló területet kell fenntartani az erzsébeti oldalon is.
H6 HÉV és kínai vasút
A H6 és H7 HÉV vonal összekötésre kerül a Közvágóhíd térségében és a föld alatt eljut egészen a Kálvin térig az M3, M4 metróvonalakhoz, gyorsabb elérést biztosítva a belvárosba.
Másfelől a jelenlegi öt helyett tizenkét vonat fog közlekedni a pesterzsébeti szakaszon: nyolc Szigetszentmiklós felől, négy a 150-es vasútvonalról Kunszentmiklós, Tas felől összefonódva.
Csúcsidőben átlagosan 5 percenként fognak közlekedni Pesterzsébetről a vonatok. Tervezés alatt az infrastruktúra és a menetrend, de számítások szerint a Pesterzsébet – Kálvin tér szakasz megtehető lesz 12 perc alatt.
Egy állomása lesz a HÉV-nek, vasútnak és ide épül egy buszpályaudvar is.
A legnagyobb változtatás ennek érdekében a mostani egy vasútvonal, a kínai-magyar vasútprojekttel együtt megvalósítva a -1 szinten. Erre a szintre kerül a HÉV állomás, egy közös állomást alkotva: 5 vágány, 3 peron, kedvező átszállási lehetőségek. Az öt vágányból kettő vágány távolsági és teherforgalomra szolgál. Három az elővárosi forgalomé, beleértve a személyvonatokat is.
Ezzel extra lehetőségek nyílnak a felszínen: kisebb buszvégállomás létrehozása – kevesebb felszíni közlekedés, melynek tervezése még folyamatban van. Elbontják a felüljárót és szintbéli közúti kereszteződést hoznak létre.
Hosszú távon a 3-as villamosvonal meghosszabbítható lenne ebben az irányban. Az autóbuszállomásnál északra terveznek egy 100 férőhelyest P+R és B+R parkolót.
Cél, hogy minél többen átüljenek a HÉV-re, csökkentve a közúti forgalmat.
A HÉV a Kossuth Lajos utca – Zodony utca tengelyében emelkedik majd fel a felszínre, a Torontál utcánál pedig már felszínen közlekedik.
A projekt zajvédelmi kockázata, hogy sajnos győzött a fiskális lobbi: nem fogadták el a javaslatainkat, így a HÉV keresztezi a Soroksári utat, nem a Torontál utcánál megy a föld alá. Emiatt megmarad az adott felüljáró és a Mediterrán lakópark zajvédelmét nem lehet kiépíteni. Így az itt lakók jelentős, a határértéket sokszorosan túllépő zajnövekedést kapnak az amúgy hasznos fejlesztéssel együtt.
A csepeli kikötő felé menő tehervonat pályája és ahhoz kapcsolódó új vasúti híd,
Gubacsi vasútihíd és a kapcsolódó iparvágány fejlesztése a NIF Zrt. beruházása, a a tervezési, engedélyezési és kivitelezési folyamatokon túl vannak. Új vasútihíd épül a meglévő rácsos szerkezetű hídtól északra. A meglévő töltést kiszélesítik, ami érinti Pesterzsébetet. Készült egy környezetvédelmi hatástanulmány, ez alapján kapták meg az engedélyt is.
A hatástanulmánynak volt két éve egy titkosra szervezett közmeghallgatása is, arról bővebben itt írtam.
A beruházás célja, hogy a meglévő, korszerűtlen iparvágányt és hídját felújítsák, hogy korszerűen kiszolgálja a rendezőtől az iparterületig azt a forgalmat, amit igényel. Valamint a vonatok megfelelő váltásszámmal, sebességgel haladjanak és kevésbé legyen környezetterhelő hatásuk. A tervek szerint egy új híd létesül 15 méterre északra a mostanitól. Az azt követő szakaszon lesz egy 800 méteres szakasz, ahol lesz még egy sínpár, hogy a vonatok könnyen és gyorsan tudják egymást váltani a hídon. Továbbra is egy nyomtávú híd lesz. A hídszerkezet korszerű, zajszegényebb haladást tesz lehetővé. Ehhez kapcsolódik a csomóponti beruházás a Kossuth Lajos utcánál. Ezen a két területen kell környezeti beavatkozásból hatással számolni. Az ide kerülő híd a Natura 2000 funkciókban nem okoz sérülést.
A környezeti zajhatás a tervezők szerint azáltal, hogy olyan sínkapcsolat lesz, ami távolabb kerül a vízpart utcai lakóházaktól, kisebb zajterhelést jelent. Az építkezés jelent átmeneti zajterhelést, ami szerintük szükséges, de elviselhető fázis lesz.
A jelenleginél nagyobb vasúti forgalomra kell tervezték, amit a szabadkikötőben lévő cégek és a MÁV távlati vasútforgalmi igényei alapján.
A leginkább konfliktusos terület a zajvédelem a híd közelében. A projekt indítása zajméréssel indult, sajnos ebből az derült ki, mind napközben, mind éjszaka túllépi a zaj a határértékeket. Az kerületi zajvédelmi vizsgálat mérési pontjainál jóval a megengedett felett van a jelenlegi zaj a Vízisport utca 1-nél 67,7 a nappali, az éjjel 61,7 decibel; Csepeli átjárónál 71 nappal, 65 decibel éjjel.
Ezután modellezték a terepet, az épületeket, a meglévő zajvédő falakat figyelembe véve a növényzet hatását, ahol lehet. Az építkezés terhelő hatására is csináltak egy becslést, melynek hatása biztosan jelentkezni fog. A modellezett adatok alapján a távlati nagyobb forgalom hatását ellensúlyozza az, hogy a csepeli átjárótól északabbra kerül az új híd, és annak új, modern szerkezete már jelentősen csökkenti a rezgést és zajt.
A vasútvonal fejlesztésénél a híd áthelyezése miatt az ív változik, ezért a töltést kiszélesítik. A régi vágány elbontásra kerül, s nagyon fontos előrelépés, hogy a vonat Pesterzsébeten megállás nélkül haladhat át, mehet át a hídon, már nem fog lassítani, megállni.
Biztosító berendezés is lett tervezve a Védgát utcánál, a csepeli oldalon biztosított útátjáró lesz fénysorompóval, így nincs szükség hangjelzésre, a vonat érkezése szerint vált a sorompó. Ez az éjszakai hangkűrt problémát kezeli.
A fórumon sajnos a feltett lakossági kérdésekre, felvetésekre nem érkezett érdemi válasz, így azokat írásban is be fogom nyújtani a hivatal felé. Képviselőtársaimmal pedig azt a tanulságot vontuk le a tegnap estéből, hogy folytatnunk kell, nem hagyhatjuk cserben az adott térségben élőket. Így a jövő heti testületi ülésen az eddigi tapasztalatok alapján javaslatot teszünk a zajvédelmi intézkedésekre, további vizsgálatokra és tervezésre.
Köszönöm a figyelmet!
 
	

























 A negyedszer kiírt pályázat segítségével közösségi tereink használói, a szülői, vagy kutyatulajdonos közösségek „örökbe fogadhatnak” egy-egy kerületi játszóteret, parkot, kutyafuttatót. Az örökbefogadásnak köszönhetően módjuk van tenni a környezetükért, virágot, bokrot ültetni, átalakítani, megújítani a teret, s ha kicsit a „sajátjuknak” érzik, úgy jobban odafigyelnek az állapotára, s az esetleges rongálókra.
A negyedszer kiírt pályázat segítségével közösségi tereink használói, a szülői, vagy kutyatulajdonos közösségek „örökbe fogadhatnak” egy-egy kerületi játszóteret, parkot, kutyafuttatót. Az örökbefogadásnak köszönhetően módjuk van tenni a környezetükért, virágot, bokrot ültetni, átalakítani, megújítani a teret, s ha kicsit a „sajátjuknak” érzik, úgy jobban odafigyelnek az állapotára, s az esetleges rongálókra.








 Pesterzsébet főépítésze szerint Gubacshoz méltó, településképi szempontból elfogadható, az itt lakók szerint egy ronda, szürke, a Gubacsi lakótelep egyetlen "lapostetős panel”-je épül a Duna-parton.
Pesterzsébet főépítésze szerint Gubacshoz méltó, településképi szempontból elfogadható, az itt lakók szerint egy ronda, szürke, a Gubacsi lakótelep egyetlen "lapostetős panel”-je épül a Duna-parton.









 A nyitás azonban aktuálissá tette egy január végén felröppent hír valóságtartalmának vizsgálatát. A gyógyfürdő hatalmas örömmel osztott meg velünk egy nagyszerű hírt: megnövelték a sós-jódos medence nagyságát, pontosabban, a régi sós-jódos medence mellett lévő termál medence lett az új sós-jódos medence, amely nagyjából 4x nagyobb, mint a régi.
A nyitás azonban aktuálissá tette egy január végén felröppent hír valóságtartalmának vizsgálatát. A gyógyfürdő hatalmas örömmel osztott meg velünk egy nagyszerű hírt: megnövelték a sós-jódos medence nagyságát, pontosabban, a régi sós-jódos medence mellett lévő termál medence lett az új sós-jódos medence, amely nagyjából 4x nagyobb, mint a régi.  A problémát a februári képviselő-testületi ülésen jeleztem polgármester úrnak, s megkértem, hogy kérjen információt a gyógyfürdő üzemeltetőjétől.
A problémát a februári képviselő-testületi ülésen jeleztem polgármester úrnak, s megkértem, hogy kérjen információt a gyógyfürdő üzemeltetőjétől. A lényeg, hogy a BGYH Zrt. válasza szerint a sótartalom a megengedett határérték alatt van a medencecsere ellenére is.
A lényeg, hogy a BGYH Zrt. válasza szerint a sótartalom a megengedett határérték alatt van a medencecsere ellenére is.


 A covid-19 veszélyhelyzet és kijárási korlátozások mindannyiunkat sújtottak, mindenki próbált az új helyzethez alkalmazkodni, sokan közülünk ebben az időszakban a kertjeik felújítására, fák, bokrok, virágok ültetésére, veteményesek létrehozására használták felszabaduló energiájukat.
A covid-19 veszélyhelyzet és kijárási korlátozások mindannyiunkat sújtottak, mindenki próbált az új helyzethez alkalmazkodni, sokan közülünk ebben az időszakban a kertjeik felújítására, fák, bokrok, virágok ültetésére, veteményesek létrehozására használták felszabaduló energiájukat.  Idén immár ötödször hirdette meg Pesterzsébet Önkormányzatának Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottsága  környezetszépítő versenyét.
Idén immár ötödször hirdette meg Pesterzsébet Önkormányzatának Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottsága  környezetszépítő versenyét. Serbán Viktor a Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottság szakértője az április 1-i és tegnapi zsúfoltság miatt ma utasforgalom-számlálást végzett a Baross-Topánka utcai buszmegállónál.
Serbán Viktor a Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottság szakértője az április 1-i és tegnapi zsúfoltság miatt ma utasforgalom-számlálást végzett a Baross-Topánka utcai buszmegállónál.
 2019 április 7-től tölti be végre az S25 Budapest — Kunszentmiklós-Tass között közlekedő járat elővárosi vasúti funkcióját és a területen élő diákok, munkába járók kényelmesen és gyorsan eljuthatnak a belvárosba. Az akkori ideiglenes változásnak köszönhetően valódi alternatívájává vált a kötöttpályás közösségi közlekedés a környezetszennyező autónak.
2019 április 7-től tölti be végre az S25 Budapest — Kunszentmiklós-Tass között közlekedő járat elővárosi vasúti funkcióját és a területen élő diákok, munkába járók kényelmesen és gyorsan eljuthatnak a belvárosba. Az akkori ideiglenes változásnak köszönhetően valódi alternatívájává vált a kötöttpályás közösségi közlekedés a környezetszennyező autónak.




