A nyáron többször is téma volt a Gubacsi lakótelep közlekedése. A beérkező panaszokat jeleztük a Polgármesteri Hivatalnak és az illetékes hatóságoknak, de szeretnénk Somodi Klára képviselőtársammal egy átfogóbb közlekedés fejlesztési programot is kialakítani, ehhez kértük az Önök segítségét. Ezért egy lakossági utcafórumot szerveztünk a Gubacsi lakótelepen, a Téglagyár téren, hogy együtt megvizsgáljuk a beérkezett észrevételeket, javaslatokat és együtt járjuk végig a problémás területeket.
A fórum meghirdetése óta levélben, cseten és szóban is érkezett számos panasz, javaslat, észrevétel, majd a fórumon is összegyűjtöttünk számosat. Néhány helyszínt be is jártunk, meg is néztünk (Tergenye utca, Vizisport utca, Téglaégető utca) a fórumon résztvevőkkel.
A fórumon az alábbi probléma térképet beszéltük végig:
PROBLÉMATÉRKÉP Közlekedés
- Gyalogos:
- gyalogátkelők
- hiánya
- biztonsága
- akadálymentesítés
- Kerékpáros:
- kijutás Csepel és belváros felé
- belső közlekedés
- Közösségi:
- 119
- vonat
- egyéb lehetőségek (Volánbusz…)
- Autós:
- parkolás
- forgalomszabályozás (egyirányúsítás…)
- kijutás
- aszfalt minősége
- fekvő rendőrök
Külön öröm, hogy a fórum szervezésekor derült ki, hogy egy közlekedési szakember is a szomszédunk. Az ő segítsége nélkül ez az anyag sem jöhetett volna össze ebben a formában, a területalapú rendszerezés és számos javaslat neki köszönhető.
Az egyeztetések során is kiderült, hogy két kiemelt téma volt, amely mindenkit foglalkoztatott:
- a két lakótelepet (Mediterrán lakópark és Gubacsi lakótelep) és a Duna-parti csónakházakat, sporttelepeket, szállodát és éttermeket összesen két alacsony kapacitású kijárat köti össze a várossal, ami már most is hatalmas dugókat okoz, emiatt a busz sem tudja tartani a menetidőt, a Jódos-sós Gyógyfürdő várható forgalma tovább bonyolítja majd és komoly hatással lesz a Csepeli átjáróra és a Vízisport utcai kereszteződésre.
- a lakótelepen belül pedig a forgalomcsökkentés, a parkolási gondok megoldása és a biztonságosabbá tenni a gyalogosok számára a lakótelepet és környékét.
Az 1) pont esetén rövidtávon a Meddőhányó és Helsinki út lámpás kereszteződésének gyakoribb használatának erősítése jelenthet megoldást (amihez hosszabb vagy sűrűbb zöldlámpasáv biztosítása szükséges) illetve a Csepeli átjáró kihajtásának átépítése, szélesítése. Hosszabb távon csak egy harmadik, a HÉV forgalomtól független kijárat nyújthat megoldást, ehhez viszont szükségesek a fürdő-fejlesztéshez kapcsolódóan készült hatástanulmány, mely tartalmazza azokat a helyeket, ahol a közúthálózat érintett.
Általánosan elmondható a teljes lakótelepről, hogy
- a gyalogos létesítmények (járdák, gyalogátkelők) akadálymentesítése szükséges
- a gyalogátkelők és útkereszteződések biztonságát is javítani kell
- gond van a csapadékelvezetéssel szinte a teljes lakótelepen
- a teljes lakótelep forgalmi- és parkolási rendjének felülvizsgálata szükséges
- vizsgálni kellene a lakó- és pihenőövezet kialakításának lehetőségét, új forgalomszabályozást bevezetését
- növelni kell a parkolóhelyek számát a lakótelep környékén, szélein, s a telepen belül is átgondoltabban (helytakarékosabban) kell a zöldfelületeket és a parkolókat kialakítani
- a 119 autóbusz vonalvezetésének és a vasútvonal valódi zónázóvá alakításának felülvizsgálata szükséges a megváltozott igények figyelembevételével, a közösségi közlekedés fejlesztése nélkül ugyanis valós forgalomcsillapítás nehezen elképzelhető
Ezért a Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottság elnökeként az október 9-i ülésre az alábbi napirendet vettem fel:
- "Tájékoztató a Gubacsi lakótelep jelenlegi közlekedési rendjéről, illetve a Duna-parti fürdő-fejlesztéshez kapcsolódó közút és parkolófejlesztések terveiről".
A bizottsági ülés 17 órakor kezdődik és nyilvános, az anyagok pedig elérhetőek lesznek majd az ülés előtt a pesterzsebet.hu oldalon. A beérkezett panaszokat és ötleteket is érdemes addig is végigböngészni, ha úgy érzik valami kimaradt, akkor az jelezzék felénk, mert az elkészült anyagot a bizottsági ülésen a hivatal és képviselőtársaim is megkapják.
Csepeli átjáró:
- a HÉV átjárón keresztül a kikanyarodás és a Helsinki úton a belső sávba sorolás a reggeli és a délutáni csúcsidőben nehézkes
- a Helsinki úton a visszafordulás a belváros irányába jelenleg csak szabálytalanul lehetséges
- gyalogátkelőhely és a kerékpáros átvezetés balesetveszélyes, a láthatóságot javítani kell
- a felüljáró alatti terület jelenleg kihasználatlan, parkolóhely kialakítására bizonyos feltételekkel alkalmas lehet
Gyalogos HÉV átjáró a Serény utcából:
- akadálymentesítés
Csepeli átjáró és a Vízisport u. kereszteződése:
- a kereszteződés gyalogos átkelői balesetveszélyesek
- a Jódos-sós Gyógyfürdő átadásával a forgalom ugrásszerű növekedése várható, amit kezelni kell
- a Duna felé vezető utca jelenleg kockakő burkolattal rendelkezik
- a lehajtó a hídról még mindig balesetveszélyes (sebességkorlátozás szükséges), még mindig gyakori a felhajtás
Vízisport u.:
- a megnövekedett forgalom miatt sebességkorlátozás szükséges az alsó és felső utcán is egyaránt
- a parkolás szabályozása szükséges a Duna Garden, a VakVarjú és a vízitelepek előtt egyaránt
- ki kell nyitni az üresen álló önkormányzat által készített parkolót
- a Zamárdi utcához vezető lépcső vonalában gyalogos átkelő létesítése
- a járdán parkolás szabályozása szükséges
- a felső Vízisport utcában a parkolás rendezése az egyenes és a Mamma Mia Fagyizó környékén
- a Téglagyár tér felől levezető lépcsőnél szükséges lenne akadálymentes lejutás biztosítása az alsó Vízisport utcáig is és egy gyalogátkelőhely létesítése
- csapadékelvezetés
Zamárdi u.:
- a parkolás tiltása a Tengerszem és a Téglagyártó utca között
- az mozgáskorlátozottak részére kialakított parkoló elhelyezésének felülvizsgálata
- a belső U alakú részen a parkolás rendezése, új zöldfelületek és parkolóhelyek kialakítása
- a szállítást végző járművek közlekedésének segítése
Téglagyártó u.:
- itt a lakók aláírásgyűjtésbe is fogtak, az anonimizált petíciójuk itt látható
- a parkolóhelyek kialakításának átgondolása a nagy forgalom miatt, a fák közötti parkolóhely-kialakítás vizsgálata
- a kockakőburkolat cseréje
Téglagyár tér:
- egyirányúsítás és parkolóhelyek rendezése
- a zöldség-gyümölcs boltnál a két parkolóhely használatának lekorlátozása a vásárlás idejére
- a keramit és a kockakő burkolat cseréje
- az mozgáskorlátozottak részére kialakított parkoló elhelyezésének felülvizsgálata
- elektromos autótöltő elhelyezésének felülvizsgálata
- a fák közötti részek hasznosítása, parkoló helyek kialakítása a park valódi közösségi térré alakításával egyidőben
Serény utca:
- a Német Nemzetiségi gimnázium, a Secret Control GPS Kft. és a Fitness 2000 parkolási- és utazási igényeinek vizsgálata, a szokások megismerése céljából szükséges lenne
- a szemetes és KRESZ táblák helyének vizsgálata
- Kiss and ride parkolóhelyek kialakítása az iskola előtt
Közműhelytelep u.:
- a forgalmi rend felülvizsgálata a Serény és a Zamárdi u. közötti szakaszon
- a parkolás rendezése
- a kockakőburkolat cseréje javasolt
- további parkolóhelyek kialakítása és területrendezés az óvoda, a játszótér és a kollégium előtti területen
- az Azúr raktár helyén található terület átmeneti hasznosítása, pl. parkolóhelyek kialakítása
Zodony u.:
- a vízelvezetés megoldása
- a gyalogos lépcső rendbetétele, akadálymentes eljutás biztosítása, gyalogátkelő létesítése a Közműhelytelep u. felé
- a teniszpálya előtti rész hasznosítása
- a vasútállomás gyalogátkelőhelyének kiemelése, akadálymentes eljutás biztosítása
Teremszeg u.:
- a parkolóhelyek rendezése szükséges
Téglaégető u.:
- a jelenlegi forgalmi rend felülvizsgálata, egyirányúsítás szükséges lenne a vasút irányába
- az utca Vizisport u. felé esővégének rendezése
- a Téglagyártó utca kereszteződésében gyalogos átkelőhely biztosítása a Mediterrán-lakótelep felé, a láthatóság feltételeinek javítása
- csapadékelvezetés
Tergenye u.:
- a parkolási lehetőségek felülvizsgálata
- zsákutca tábla kihelyezése, áthaladó kerékpárforgalom engedélyezésével
- parkolók és zöldfelületek elhatárolása
Uszoda, jégcsarnok, tenisz és focipályák:
- a parkolóhelyek bővítése
- a Zodony utca felől a parkolóhelyre vezető úton a parkolás tiltása
- az eltérő funkciójú parkolóhelyek kialakításának rendezése (mozgáskorlátozott, mentő, Kiss and ride)
- a létesítményeket használók gépkocsijainak kiszorítása a lakóházak parkolóiból
- csapadékelvezetés
Vasúti megállóhely:
- vizsgálni kellene a P+R, B+R és Kiss and ride és elektromos töltőhely parkoló kialakításának lehetőségét (sajnos első körben nem talált a hivatal helyszínt hozzá)
- a Kossuth Lajos utca felé az akadálymentes átjutás biztosítása (a gyalogos-kerékpáros híd építésének leállása miatt, vissza kellene térni az aluljáró fejlesztési lehetőségeinek vizsgálatára)
- csapadékelvezetés
Mindenkinek köszönjük a részvételt és a segítséget!
Somodi Klára és Mach Péter