HTML

Organikus káosz - Mach Péter blogja

"Legelemibb célunk rácáfolni arra a mélyen rögzült tévhitre, amely szerint ép eszű és erkölcsű embernek nem szabad politizálásra adnia a fejét. Akkor mondhatjuk magunkat sikeresnek, ha közéleti szereplésünkkel hozzájárulunk ahhoz, hogy az állampolgárok visszanyerjék hitüket az elvhű, polgárbarát, közérdeket szolgáló, tisztességes politika lehetőségében." Mit tehet egy lokálpatrióta, zöld politikus egy fővárosi peremkerületben? Miként alakulhat át Pesterzsébet egy élhetőbb és szerethetőbb kerületté az itt élő környezettudatos polgárok összefogásával? Erre keresem a választ és természetesen beszámolok az önkormányzati üléseken történtekről, az általam képviselt és felvállalt ügyekről, akciókról, a mindennapi élményekről, munkáról.

Kövess minket a Facebookon!

Címkék

Ábrahám Géza (4) adó (3) adósság (4) ajánlószelvény (3) akadálymentes (7) akadálymentesítés (6) alkotmány (4) aradi vértanúk (3) aszfaltrajz (3) Átalakuló Duna-part (4) átláthatóság (5) átlátható gazdálkodás (5) atom (3) Bánó Miklós (5) Baross-Topánka (4) beszámoló (7) BKK (5) BKV (4) bölcsőde (5) bolhapiac (3) budapest (26) Budapest (3) bűnmegelőzés (6) bűz (5) bűzszennyezés (4) Címkék (5) civil (3) csaszny márton (4) dél-pesti kórház (4) demokrácia (12) diktatúra (3) DK (3) Dr. Vas Imre (6) Dr Vas Imre (4) Duna (6) Duna-part (24) einstand (3) esélyegyenlőség (17) ESMTK (12) fa (3) facsonkítás (4) fakivágás (7) Felcsút (4) Ferencváros (5) FIDESZ (31) fidesz (45) FKF Zrt. (4) foci (6) fogadd örökbe (3) fogadóóra (5) Földesi Gyula (26) földesi gyula (15) fórum (4) futópálya (4) globális felmelegedés (3) Gubacsi-lakótelep (7) Gubacsi lakótelep (3) hajléktalan (7) Hiller István (4) hulladék (4) hulladékkezelés (6) hulladékudvar (3) időközi választás (3) Illatos út (12) illegális hulladéklerakó (3) ingatlan (3) iskola (4) Jahn Ferenc (5) játszótér (6) JOBBIK (5) jódossós (3) Juhász Lajosné (3) Kaiser György (4) kampány (8) képviselő (6) kerékpár (6) Kiserdő (3) kiserdő (4) költségvetés (33) környezet (3) környezetvédelem (55) korrupció (9) kosuti (4) Kosuti (5) közbiztonság (3) közélet (3) közétkeztetés (8) közlekedés (10) közösség (5) közösségi kert (8) közösségi közlekedés (5) közösségi rendőrség (4) közösségi tervezés (21) kutya (4) kutyafuttató (7) lakossági fórum (3) légszennyezés (5) lehet más a politika (89) LMP (8) lmp (67) lomizás (3) Mach Péter (48) mach péter (74) Madarak és fák napja (3) magánnyugdíjpénztár (3) máltai (3) média (3) mediáció (3) Mediterrán-lakópark (18) megszorítás (3) MSZP (5) mszp (5) munka (3) munkajog (3) munkanélküliség (4) mutyi (3) nagy tibor (4) napirend (16) Nőnap (5) Nyitnikék Óvoda (3) önkormányzat (105) önkormányzati választás (3) orbán (4) orbán viktor (5) Orbán Viktor (14) óvoda (6) Paks (4) pályázat (6) Párbeszéd Magyarországért (9) parlagfű (6) párt (5) pavilonsor (5) Pensio (3) Pesterzsébet (42) pesterzsébet (133) petíció (4) polgármester (7) polgárőrség (3) politika (60) program (10) rendezvény (4) részvétel (7) részvételi demokrácia (22) részvételi költségvetés (15) rezsicsökkentés (4) sport (5) stadion (8) szabados ákos (20) Szabados Ákos (14) szavazás (3) szegénység (3) szelektív (5) szelektívszigetek (4) szemét (18) szemétgyűjtés (6) szennyvíz (3) szociális (6) takarítás (11) tankönyv (3) TAO (3) Tarlós (3) testület (34) testületi ülés (36) topánka utca (4) trafik (4) trafikmutyi (3) transzparencia (3) tüntetés (4) tűz (3) uszoda (6) utca (3) üvegzseb (3) választás (27) vasárnapi zárvatartás (3) vasút (5) vasútállomás (6) vas imre (14) Vas Imre (11) xx. kerület (109) zajvédelem (3) zebra (4) Zodony utca (8) zöld (12) Címkefelhő

Kell-e nekünk a kínai vasút?

2017.05.05. 20:53 Mach Péter

Év elején még úgy tűnt, 2015 novemberében nemcsak felháborító, környezetünket romboló és egészségünket veszélyeztető volt, de ráadásul értelmetlen is a fák kiírtása Pesterzsébeten, a vasúti vágányok mellett. Akkor rekordgyorsasággal vágta ki a MÁV a pesterzsébeti vasútállomás melletti töltések mentén az összes fát. Kezdődik a MÁV körvasút déli fejlesztése is - ígérték - az eddigi egy vágányt, kettő váltja, s megújulnak a megállók is. Ráadásul a vasútállomás melletti „Könyöklő” néven ismert műintézmény bontásáról is döntött az Önkormányzat, így a teljes terület megújulhat írtam akkor.

A fejlesztéseket a természeti környezet gaj(lly)ra vágásával kezdték, minden fát kivágtak. Ezzel egyrészt a Soroksári út mentén sikerült jelentősen növelni az amúgy is jelentős légszennyezettséget, másrészt tönkre vágták a Duna-part zajvédelmét.

Azóta eltelt másfél év, kedden munkába menet örömmel tapasztaltam, hogy hosszadalmas jogi procedúrák lezárulta után valóban megkezdték a leromlott állapotú pléhkocsma bontását.18195105_1527525540614134_2564866364083613688_n.jpg

S innen ment minden mint a karikacsapás, másfél év Csipkerózsika-álom után felgyorsultak az események: megszavazták a parlamentben, így már idén elindulhat a Budapest-Belgrád vasútvonal kínai tehervagonok számára történő kibővítése - írja a Világgazdaság. Azt, hogy komolyan gondolják a dolgot, már áprilisban le lehetett szűrni abból, hogy a Metrans kínai áruk dömpingjére tervezett csepeli terminálját kiszolgáló Gubacsi vasúti-híd felújítása is megkezdődik.

De mit is jelent ez nekünk Pesterzsébetieknek:

Egyrészt:

  • kényelmesebb és biztonságosabb kerékpáros hidat,
  • stabil és biztonságos vasúti hidat.
  • megújuló megállót, fedett padokat.

Másrészt:

  • növekedő teherforgalmat a vasúti hídon, ami várhatóan komolyabb dugókat okozhat majd a közúti forgalomban is.
  • növekedő zajterhelést, zajszennyezést, zajvédelemre a beruházó pedig nem hajlandó költeni, - a pesterzsébeti kéréseinket - legalábbis lesöpörte az asztalról.
  • a személyforgalom további leépítését, ha az itt élők nem fognak össze.

De nézzük meg külön is a két fejlesztést!

gubacsi_hidhoz_2.pngKözel 10 milliárd forintból újítják fel (gyakorlatilag építik újra) ugyanis a Gubacsi-híd vasúti vágányokat és a kerékpárútat tartalmazó részét. A híd felújítása valójában a Metrans csepeli terminálját köti majd össze a Budapest-Belgrád vasútvonallal, ahonnan a kínai áruk dömpingjében reménykedik a kormány és üzlettársai. A beruházók a vasúti teherforgalom növekedésével számolnak, már ma is egyre gyakrabban találkozhatunik esténként tehervonattal a Gubacsi vasúti hídon, a kormány elképzelései szerint viszont ennek sokszorosa jelenik majd meg, ha elkészül a Belgrád-Budapest vasútvonal fejlesztése. Aktív kerékpárosként mindig elcsodálkozom milyen állapotban van a híd, statikus barátom pedig mindig a fejét csóválja és sietősebbeket lép ha a takarítóakcióink közben a híd alatt kell elsétálnia. Ideje volt tehát a felújításnak és külön öröm, hogy gyakorlatilag teljesen elkülönülő kerékpáros-híd is újjáépül a vasúti híd felújtásával egy időben. Azt, hogy miért közpénzen és EU-s forrásból biztosítjuk Metrans profitját és a kínai áruk dömpingjét a brüsszeli bürokaták persze nehezen fogják megérteni, de a Nemzeti Együttműködés és Szabadrablás Rendszerében ez törvényszerűnek és logikusnak mondható.

139132.jpgA Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésével Orbán és Putyin újabb álmát valósíthatjuk meg: kínai áruk dömpingjét segíteni az európai piacra, a görögországi pireuszi kikötőből Nyugat-Európába. Bár nem minden habostorta és az elemzők szerint valójában csupán akkora sikert hoz ez is, mint az Európa legkisebb kisvasútja címre törő felcsúti kisvasút. A kínai gazdasági kapcsolatok fétise olyannyira erős a kormányzati körökben, hogy a személyforgalom leépítésén és nem fejlesztésén dolgoznak. A 150-es vonalon közlekedő elővárosi vasútvonalat ugyanis láthatóan nem szeretnék továbbfejleszteni és nem érdekel senkit, hogy a térség egyik fontos közösségi közlekedési vonalává fejlődhetne.

A fejlesztés ugyanis akkor lenne rentábilis, ha nincs alternatívája, de az adriai kikötők használatával kikerülhetőek vagyunk és így a projekt megtérülése is kétséges. Az erre felvett hitel kamataival együtt a beruházás végösszege elérheti a 750 milliárd forintot. A Figyelő korábbi elemzése szerint évi legfeljebb 1600, vagyis napi 4,4 vonattal lehet majd számolni, ami a vonalon 1,6 millió tonnával nagyobb áruforgalmat jelent. Ezek alapján a beruházás megtérülése 2400 évre tehető. Nem meglepő módon a projekt megvalósíthatósági tanulmányát gyorsan titkosította is a kormány.

Mi tehetnek az itt élők ebben a helyzetben?

Próbáljuk meg kihozni a helyzetből a legtöbbet:

Javaslatomra tavaly a Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottság úgy döntött, hogy felkéri a Polgármestert, hogy kezdeményezzen egyeztetéseket a MÁV illetékes szerveivel és a fővárossal, hogy a Budapest- Kunszentmiklós-Tass menetrend szerinti, ingázókat szállító elővárosi vasútvonal a mostani Kőbánya-Kispest végállomás helyett a Keleti Pályaudvarra érkezzen, az ügy sikeres kezelése esetén pedig járjon el a hivatal a BKK felé a 119-es busz vasúti menetrendhez való igazításával kapcsolatban.

Sajnos a MÁV nem volt nyitott a kezdeményezésre és elutasította a kérést, azonban hivatalos tájékoztatások alapján idén nyáron megkezdődhet az M3-as metró déli szakaszának felújítása.

 screenshot_2017-05-05_20_48_23.png

Ami újabb lehetőséget nyújt arra, hogy az elővárosi vasutat felélesszük. A metró pótlása az elmúlt 10 év legnagyobb közlekedésszervezési kihívása, hiszen ilyen sok utast közel lehetetlen a felszínen elszállítani, a pótlóbuszok térségében pedig beláthatatlan mértékű torlódások prognosztizálhatóak, melyek természetesen nem csak az autóval, hanem az autóbuszokkal közlekedőkre is jelentős negatív hatással lennének. A vasútvonalak pótlásba való bevonása nélkül a lakosságnak csak két rossz választása marad: a tömött metrópótlók használata, illetve dugóban álló autókban való üldögélés.

Ráadásul komoly szakmai segítséget is kapott Dél-Pest: javaslatcsomagot egy fiatal, ambiciózus, a fenntartható közösségi közlekedésért dolgozó szakemberekből álló csapattól.

Úgyhogy folytatjuk, nem adjuk fel és megpróbáljuk elérni, hogy ha a MÁV nem is, de a fővárosi önkormányzat komolyan vegye a dél-pestiek kérését. A fejleményekkel még jelentkezem.

Addig is írd alá a petíciónkat! :-) 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://machpeter.blog.hu/api/trackback/id/tr1512483911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Békássy Csaba 2017.05.07. 20:53:19

Sajnos, a szerző rosszul emlékezik: az a vasútvonal már az első világháború idején kétvágányos volt Dömsödig, ill. Kiskunlacházáig (tovább is akarták építeni, de a körülmények nem tették lehetővé), szóval most csak az egykor volt második vágány helyén kinőtt fákat vágták ki.
És biztos, hogy mindenki a Keleti Pályaudvarra akar utazni? Ha egy felújított, jól működő 3-as Metro-vonalra átszállva hamarabb érné el uticélját, nem lenne elégedett?

Mach Péter 2017.05.07. 21:08:56

@Békássy Csaba: Sőt Óbudán a mobilgát építés miatt is jogosan vágják majd ki a fákat, mert az Aqiuncum helyőrségeinek sátrai miatt már az ókorban kivágták egyszer, most csak megismétlik.

Komolyra fordítva: ha felújítják a 3-as metrót, vagy a KÖKI előtt is találkozik a vonat az M3-mal (erre készültek anno tervek) akkor nyilván javulhat a helyzet, s a 30-35 perc kitérő lecsökkenhet 20-25 percre, ettől még nem lesz versenyképes az autóval. Nyilván nem mindenki a Keletibe akar eljutni, de az belvárosban van, a KÖKI pedig nagyon messze van attól. De ezt ebben a bejegyzésben pontosan meg is írtam: machpeter.blog.hu/2016/11/18/vonattal_a_belvarosba

Békássy Csaba 2017.05.08. 01:01:02

Ennél zavarosabb választ nehéz lett volna írni: összemosni az árvízvédelmi töltés ügyét a mintegy ötven éve felszedett második vágány helyén vadon nőtt fák kivágásával! És még akkor is, ha ültetett fasor lett volna, új fasor létesítésével/ültetésével helyreáll a fasor, igaz, húsz-harminc év eltelik közben.
És még egy: az M3 metró-végállomás, azaz a KÖKI tényleg nagyon rászolgál a felújításra, de azért túlzás, hogy nagyon messze lenne a város közepétől, mert mindössze tizenöt perc. És a Keletiből is ki kell gyalogolni, majd más járműre szállni, mert a Baross téren azért nincs minden városi szolgáltatás képviselve, igaz, kormányablak hamarosan lesz.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.05.08. 07:42:11

"kínai áruk dömpingjét segíteni az európai piacra"

Asztaqurva, ha ez megvalósul akkor végre lehet majd kínában előállított terméket kapni európaszerte és mindez Putyinnak lesz köszönhető?

midnight coder 2017.05.08. 07:53:39

"A Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésével Orbán és Putyin újabb álmát valósíthatjuk meg: kínai áruk dömpingjét segíteni az európai piacra, a görögországi pireuszi kikötőből Nyugat-Európába."

Na most, mivel Európának már rég nincs saját ipara, így a kínai dömpingáruk így vagy úgy de el fognak jutni az európai piacra, ahogy már 20 éve ezt teszik, amikor a kedves liberális elvtársak úgy döntöttek, hogy jó ötlet az európai ipart Kínába költöztetni.

A kérdés az, hogy mi a jobb ? Ha ezt vonaton teszik, vagy ha kamionon történik ugyanez ?

midnight coder 2017.05.08. 07:58:10

Amúgy az, hogy Putyinnak miért is jó az, ha a kínai árukat vonaton hozzák az orosz olajat zabáló kamionok helyett, továbbra is rejtély.

Brumm Brumi 2017.05.08. 08:23:53

@midnight coder: "Amúgy az, hogy Putyinnak miért is jó az, ha a kínai árukat vonaton hozzák az orosz olajat zabáló kamionok helyett, továbbra is rejtély. "

Rejtély egy fenét..Csak a szerzőnek valahogy muszáj volt ebbe(is) valahogy Putyint (is) belekevernie..:)
Amúgy a közröhej az hogy , idézem " A Figyelő korábbi elemzése szerint évi legfeljebb 1600, vagyis napi 4,4 vonattal lehet majd számolni, ami a vonalon 1,6 millió tonnával nagyobb áruforgalmat jelent. Ezek alapján a beruházás megtérülése 2400 évre tehető."

ezek szerint a kínaiak(ja és Putyin) nem a Figyelő korábbi elemzéséből dolgoznak..

Muhaha.

gmihaly621 2017.05.08. 09:35:53

@Békássy Csaba: KöKiről pölö Fehérvár irányába is megy piros vonat. Az adriai kikötőket illetően pedig felsorolok néhány fontos ottani településnevet az olasz és a túlsó parton: Otranto, Bari, Vlore, Bar - ez utóbbi szintén Belgrádból indul ki, a Tito-rezsim egyik gigaberuházása volt, elég lassan épült meg. Ezek az Adriai tenger (beltenger) bejárata környékén helyezkednek el. Split pedig jelenleg Fiuméból ágazik ki, ami az északi medencében van, Zágráb felé megy és jó messze van a Földközi tengertől és a Szuezi csatornától. Koper, a szlovén kikötő pedig ráadásul az Isztriai félszigetnek is a túlsó ficakjában van. Pireusz az Égei-tengernél van, amely egy nyitottabb melléktenger, amúgy pedig Athén tengeri kijárata is, elhelyezkedése okán is a Földközi-tenger keleti medencéje, egyiptom és a Szuezi csatorna felé gravitál. Hogy a rövidebb hajóút és a hosszabb (?) vasúti útvonal hogy kompenzálja egymást, az az egyik kulcskérdés. A másik a közel-keleti ingatag helyzet, ahol az ősbűn, a Sykes-Picot egyezmény (1915) és a Balfour-nyilatkozat (1917) óta nincs igazi béke. Mindenesetre az elemzőkre való hivatkozás kapcsán azért ki kell azt is deríteni, melyiket ki fizeti és milyen érek mentén. A legtöbb putyinozó kirohanás azért jelzés értékű.
süti beállítások módosítása