Újabb Guinness-rekord kísérlet tanúi lehetünk? Úgy tűnik nem csak fajlagosan a legdrágább, de az ország leghosszabb kisvasútja is épülhet Felcsúton. Október elején még drámai hírekről számolt be a sajtó, az eredetileg október végi átadással tervezett építkezés nagyon rosszul állt, sok helyen még a síneket sem lehetett látni, s senki nem tudta mikor roboghatunk el először az alcsútdobozi arborétumtól a felcsúti stadionig.
Mára kiderült november közepére csúsztatják az átadást, ráadásul a sorozatos támadások miatt Magyarország miniszterelnöke is megszólalt az ügyben: Ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha ezután is támadják, akkor Lovasberényig - mondta Orbán Viktor szombaton Felcsúton, a helyi óvoda ünnepségén.
Ön meddig hosszabbítaná a felcsúti kisvasutat, mennyit áldozna még a miniszterelnök hóbortjaira?
Az 1800 fős faluban 857 millió forintból épül kisvasút. A kivitelező a Swietelsky Vasúttechnikai Kft., amelyet közbeszerzési eljárás nélkül választottak ki. A Mészáros Lőrinc vezette Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány egy hónapja írta alá a szerződést az építőipari vállalkozással. A közbeszerzés mellőzésére az adott lehetőséget, hogy a 857 millió forintos költségből 600 millió (azaz 70 százalék) uniós támogatás, közbeszerzés pedig csak 75 százaléknál nagyobb arány felett kötelező.
A Figyelő korábban arról írt: az unió vizsgálja a felcsúti kisvasút támogatását, az EU csalás elleni hivatala azonban nem válaszolt a nyomozás megindítását firtató kérdésekre. Pedig ha vizsgálják, akkor nagy bajba kerülhet a hatszázmillió forintos elszámolható közkiadási kerettel, kiemelt projektté emelt, felcsúti beruházás.
A Figyelő áttekintette ugyanis a tervezett beruházást, amelynek megvalósulásával a közel kétezres falu teljes lakossága naponta akár négyszer is megfordulhatna a kisvasúton. A beadott dokumentáció szerint ugyanis a 600 millió forintért építendő felcsúti kisvasúton naponta várhatóan 2500-7500 ember utazik majd. Többek közt ilyen marhaságok miatt már az EU-nak is feltűnt a projekt, és jelezte, hogy utólag is vissza lehet kérni a hülyeségre adott uniós pénzt.
Már a német közszolgálati tévé is beszámolt az Orbán Viktor vidéki háza körül növekedő falu fejlesztéseiről. A négyezer fős stadion látványa egy feleakkora faluban már önmagában elég bizarr lehetne, de hogy még ráadásul ez a miniszterelnök háza mellett is van, igencsak érdekes a német nézőknek. Azt azonban, hogy az ő adójukból finanszírozzák egy hibbant, megalomán kormányfő családi kisvasútját már nem nyelik le.
Nem baj: Orbán Viktor érti a kritikát: ha senkinek nem tetszik a felcsúti kisvasút ötlete és nagyzolásnak tartják, akkor emeli a tétet: legyen sokkal drágább és hosszabb.
Ez már nem pártpolitikai kérdés, nem arról szól, hogy valaki jobboldali vagy baloldali, konzervatív vagy liberális - ez pusztán az öntetszelgő pofátlanság netovábbja.
A miniszterelnök telke végébe építteti stadionját, majd fűtött pályákat kér mellé és gyermekkori álmát egy kisvasutat is kap hozzá ajándékba, majd pályázik a világ leghosszabb kisvasútja címre.
Vajon ő vesztette el józan ítélőképességét vagy a magyar választópolgárok, akik ezt hagyják?