"Legelemibb célunk rácáfolni arra a mélyen rögzült tévhitre, amely szerint ép eszű és erkölcsű embernek nem szabad politizálásra adnia a fejét. Akkor mondhatjuk magunkat sikeresnek, ha közéleti szereplésünkkel hozzájárulunk ahhoz, hogy az állampolgárok visszanyerjék hitüket az elvhű, polgárbarát, közérdeket szolgáló, tisztességes politika lehetőségében."
Mit tehet egy lokálpatrióta, zöld politikus egy fővárosi peremkerületben?
Miként alakulhat át Pesterzsébet egy élhetőbb és szerethetőbb kerületté az itt élő környezettudatos polgárok összefogásával?
Erre keresem a választ és természetesen beszámolok az önkormányzati üléseken történtekről, az általam képviselt és felvállalt ügyekről, akciókról, a mindennapi élményekről, munkáról.
A 2011. július 14-i testületi ülésen - tolmácsolva a Gubacsi lakótelepen lakók kérését - jeleztem, hogy a Téglagyár téren megnőtt az átmenő forgalom. Az elmúlt években mind a fitneszterembe érkező vendégek száma, mind a mellette található GPRS rendszereket forgalmazó cég vevőköre bővült. A téren keresztülhaladnak a Zöld Oviba és a Német Nemzetiségi Gimnáziumba igyekvők is.
Véleményem szerint érdemes volna meggondolni a tér egyirányúsítását. A környező utcákban a 119-es járat útvonalának átalakításakor ráadásul megváltoztatták a környező utcákban a forgalmi rendet – ami az adott tér forgalmát is befolyásolta – időszerű lenne újragondolni a lakótelepen a forgalom szabályozását.
A forgalomszabályozást biztosító eszközök összességét forgalomtechnikának hívjuk. Az elmúlt évek európai gyakorlata ezt a kérdést onnan közelíti meg, hogy a forgalomtechnika nem tudomány, hanem jogalkalmazási és műszaki praktikum, és ízlés, felfogás kérdése is.
Ennek a megállapításnak is köszönhető, hogy számos településen, önkormányzatban alkalmazzák a közösségi tervezés eszközrendszerét a forgalom szabályozásakor is. Ideje elkezdeni Pesterzsébeten is.
Szóljunk bele közvetlen lakókörnyezetünk forgalmának szabályozásába!
Ahol tartunk:
Némi szakmai segítség a véleményalkotáshoz:
A forgalomtechnika egyik legfontosabb célja a közúti forgalom szabályozása; azoknak a helyi viselkedési szabályoknak a közlése, amelyeket általános érvénnyel nem lehet előírásokba – például a KRESZ-be – foglalni.
A forgalomszabályozás technikai eszköztára
• közúti jelzések: jelzőtáblák és burkolati jelek
• forgalomirányító berendezések (jelzőlámpák)
• intelligens telematikai rendszerek (változtatható jelzésképek)
• sebességcsökkentő eszközök (a vonalvezetés megtörése)
• parkolás-szabályozási és irányítási eszközök (jegykiadó automaták és parkolási irányítórendszerek)
• behajtás korlátozó berendezések (fix és süllyedő oszlopok)
• úthasználati díjbeszedő rendszerek (nagyfrekvenciás OBU, GPS, mobiltelefon)
• elkorlátozó berendezések (baleseti mobil készletek)
• forgalomszámláló automaták (detektorok).
A forgalomtechnika tehát a forgalomszabályozás fizikai megjelenése, gyakorlatilag a szigorú jogszabályok gyakorlati alkalmazása.
A forgalmi rend a forgalomszabályozás eredménye.
Az önkormányzati utak forgalmi rendjének kialakítása átruházhatatlan képviselőtestületi hatáskör.
Főbb elemei:
• az elsőbbségi viszonyok szabályozása
• az egyirányúsítás
• a behajtási és a kanyarodási tilalmak
• a korlátozások (sebesség, előzés, behajtás, méret, megállás és várakozás korlátozások.)
• forgalomcsillapítás
• korlátozott behajtási (gyalogos) és lakó-pihenő övezetek
• gyalogos úthálózati elemek (kijelölt gyalogos-átkelőhelyek és megállók)
• kerékpáros úthálózati elemek (kerékpárutak és sávok, csomóponti átvezetések)
• kötöttpályás keresztezések (vasúti átjárók)
• parkolás-szabályozás
A forgalom szabályozásában a gyalogos és kerékpáros forgalomra, a csomópontokra és a vasúti átjárókra kiemelt figyelmet kell fordítani.
Az egyirányúsítás indokai lehetnek:
• nagyon keskeny utca (pl. autóbusz nem férne el)
• a másik sávra parkolás, kerékpárút, villamos, stb. céljából szükség van
• hosszú utcák átmenő forgalmát csillapítani akarják.
Előnyei:
• egyszerűbb csomópontok, mert kanyarodó irányok megszűnnek
• több parkoló és rakodó hely
• biztonságosabb.
Hátrányai:
• úthossz növekedés
• az indirekt csomóponti mozgások miatt ugyanaz a forgalom egy csomóponton kétszer is áthaladhat.
Alapelv, hogy a párhuzamos utcákon párosával ellentétes irányú forgalmat engedjünk meg.