HTML

Organikus káosz - Mach Péter blogja

"Legelemibb célunk rácáfolni arra a mélyen rögzült tévhitre, amely szerint ép eszű és erkölcsű embernek nem szabad politizálásra adnia a fejét. Akkor mondhatjuk magunkat sikeresnek, ha közéleti szereplésünkkel hozzájárulunk ahhoz, hogy az állampolgárok visszanyerjék hitüket az elvhű, polgárbarát, közérdeket szolgáló, tisztességes politika lehetőségében." Mit tehet egy lokálpatrióta, zöld politikus egy fővárosi peremkerületben? Miként alakulhat át Pesterzsébet egy élhetőbb és szerethetőbb kerületté az itt élő környezettudatos polgárok összefogásával? Erre keresem a választ és természetesen beszámolok az önkormányzati üléseken történtekről, az általam képviselt és felvállalt ügyekről, akciókról, a mindennapi élményekről, munkáról.

Kövess minket a Facebookon!

Címkék

Ábrahám Géza (4) adó (3) adósság (4) ajánlószelvény (3) akadálymentes (7) akadálymentesítés (6) alkotmány (4) aradi vértanúk (3) aszfaltrajz (3) Átalakuló Duna-part (4) átláthatóság (5) átlátható gazdálkodás (5) atom (3) Bánó Miklós (5) Baross-Topánka (4) beszámoló (7) BKK (5) BKV (4) bölcsőde (5) bolhapiac (3) budapest (26) Budapest (3) bűnmegelőzés (6) bűz (5) bűzszennyezés (4) Címkék (5) civil (3) csaszny márton (4) dél-pesti kórház (4) demokrácia (12) diktatúra (3) DK (3) Dr. Vas Imre (6) Dr Vas Imre (4) Duna (6) Duna-part (24) einstand (3) esélyegyenlőség (17) ESMTK (12) fa (3) facsonkítás (4) fakivágás (7) Felcsút (4) Ferencváros (5) FIDESZ (31) fidesz (45) FKF Zrt. (4) foci (6) fogadd örökbe (3) fogadóóra (5) földesi gyula (15) Földesi Gyula (26) fórum (4) futópálya (4) globális felmelegedés (3) Gubacsi-lakótelep (6) Gubacsi lakótelep (3) hajléktalan (7) Hiller István (4) hulladék (4) hulladékkezelés (6) hulladékudvar (3) időközi választás (3) Illatos út (12) illegális hulladéklerakó (3) ingatlan (3) iskola (4) Jahn Ferenc (5) játszótér (6) JOBBIK (5) jódossós (3) Juhász Lajosné (3) Kaiser György (4) kampány (8) képviselő (6) kerékpár (6) Kiserdő (3) kiserdő (4) költségvetés (33) környezet (3) környezetvédelem (55) korrupció (9) Kosuti (5) kosuti (4) közbiztonság (3) közélet (3) közétkeztetés (8) közlekedés (10) közösség (5) közösségi kert (8) közösségi közlekedés (5) közösségi rendőrség (4) közösségi tervezés (21) kutya (4) kutyafuttató (7) lakossági fórum (3) légszennyezés (5) lehet más a politika (89) LMP (8) lmp (67) lomizás (3) Mach Péter (48) mach péter (74) Madarak és fák napja (3) magánnyugdíjpénztár (3) máltai (3) média (3) mediáció (3) Mediterrán-lakópark (17) megszorítás (3) MSZP (5) mszp (5) munka (3) munkajog (3) munkanélküliség (4) mutyi (3) nagy tibor (4) napirend (16) Nőnap (5) Nyitnikék Óvoda (3) önkormányzat (105) önkormányzati választás (3) orbán (4) Orbán Viktor (14) orbán viktor (5) óvoda (6) Paks (4) pályázat (6) Párbeszéd Magyarországért (9) parlagfű (6) párt (5) pavilonsor (5) Pensio (3) Pesterzsébet (42) pesterzsébet (133) petíció (4) polgármester (7) polgárőrség (3) politika (60) program (10) rendezvény (4) részvétel (7) részvételi demokrácia (22) részvételi költségvetés (15) rezsicsökkentés (4) sport (5) stadion (8) szabados ákos (20) Szabados Ákos (14) szavazás (3) szegénység (3) szelektív (5) szelektívszigetek (4) szemét (18) szemétgyűjtés (6) szennyvíz (3) szociális (6) takarítás (11) tankönyv (3) TAO (3) Tarlós (3) testület (34) testületi ülés (36) topánka utca (4) trafik (4) trafikmutyi (3) transzparencia (3) tüntetés (4) tűz (3) uszoda (6) utca (3) üvegzseb (3) választás (27) vasárnapi zárvatartás (3) vasút (4) vasútállomás (6) Vas Imre (11) vas imre (14) xx. kerület (109) zajvédelem (3) zebra (4) Zodony utca (8) zöld (12) Címkefelhő

Pesterzsébeti zsíros-deszkások - Szevasztok!

2019.06.10. 08:52 Mach Péter

2016 februárjában írtam, hogy néha a hétfő reggelek sem olyan lehangolóak: aznap délelőtt teljesen eltűnt az akkor feltárt Duna-parti illegális lerakó. Most ismét hétfőn jelentkezem egy kellemes hírrel: javaslatomra és Somodi Klarissza képviselőtársam munkájának köszönhetően esély teremtődött rá, hogy pont itt folytatódjon a Duna-part fejlesztése!20160201_123152_1.jpg

A képviselő-testület csütörtöki döntése alapján ugyanis Pesterzsébet is pályázik az Országos Görpark Programra, méghozzá, ha nyer a pályázatunk, akkor a Duna-parton a Gubacsi híd lábához közel épülne meg. Pont azon a területen ahol az illegális lerakó volt. Köszönöm Somodi Klarisszának, a sportbizottság elnökének, hogy felkarolta a helyszínötletemet és végigmenedzselte a folyamatot, s meggyőzte a testület többségét is!

Aki részt vett már az elmúlt években az Átalakuló Duna-part takarító akcióin az ismerheti az adott területet, itt gyűjtik össze azóta is az önkéntesek a parton összegyűjtött több m3 szemetet, a Pesterzsébeti Szociális Központ vagy a Teszedd! elszállít.

Ha sikeres lesz a pályázat akkor megújulhat a gyalogjárda, rendezettebb lesz a környező zöldfelület és végre kamerarendszer őrízheti megállítva az illegális szemétlerakást is.

Három éve az illegális lerakót egy felelőtlen vállalkozásnak "köszönhették" az itt lakók és erre kirándulók. A polgármester „tehetetlen” volt, a Kormányhivatal pedig szokás szerint nem tett semmit. A blogom hatására azonban akkor népmesei fordulatot vett az ügy: a Rendvédelmi Osztály munkatársai sűrűbben kezdtek járőrözni a Duna-parton. A hivatal ismét elkezdte szervezni a terület megtisztítását, leporolták a lerakó aktáját, előkerültek a Kormányhivatal iktatószámai, levelei.

Sőt olvasva (az azóta beszántott) 89,5 Music FM Délutáni Road Show műsorkészítőinek is megtetszett az ügy és hétfőre ideszervezték a délutáni műsort. Ennek hatására már Szabados Ákos polgármester úrral is sikerült egyeztetni, aki akkor már az azonnali fellépés mellett tette le a voksát. A Szociális Foglalkoztató munkatársai hétfőn reggel ki is takarították a területet, csak a vállalkozó rozsdás konténereit hagyták a helyszínen, azzal, hogy másnap azokat is elszállítják, a költségeket pedig peres úton ráterhelik a területen működő vállalkozásra. Valószínűleg lelkes rádióhallgatók lehetnek az illegális lerakó gazdái mert, mit tesz Isten a konténerek egyszer csak szintén eltűntek, úgyhogy mire az ügy mellé álló 89,5 Music FM a délutáni Roadshow-jával kiért már csak a hűlt helyüket találta.

Azóta a területen normalizálódott a helyzet, bár szépnek és rendezettnek nem mondanám. Évről-évre többször is kitakarítjuk a pesterzsébeti szakaszt, de egyrészt a szomszédos ferencvárosi részt elöntő több tonna szemét ezt felülírja, másrészt a Gubacsi híd lábától Északra eső területre egyetlen önkormányzat nem lehet büszke, sem Csepel, sem Pesterzsébet, sem a legkoszosabb kerület címét büszkén őrző Ferencváros.

Most fejlődhet végre ez a szakasz addig is, amíg a lopakodó Olimpia projekt keretében esetleg megépül a régóta várt evezőspálya.

Szurkoljunk együtt, hogy eredményes legyen a pályázatunk és megindulhasson ennek a partszakasznak is a rendbetétele!

Szólj hozzá!

Címkék: görpark

Pesterzsébet kivizsgáltatná a Ráckevei-Soroksári Duna-ág szennyezését

2019.06.05. 08:36 Mach Péter

A Tarlós vezette főváros még akkor is pusztítja a természetet, ha éppen valami csoda folytán védeni akarja azt. Bár a szakmai vélemények szerint csak ideiglenes, időhúzó, a valódi megoldás elodázásaként végre belevágott a Dél-pesti szennyvíztisztító telep záportározó bővítésébe ezt is sikerült úgy megvalósítania, hogy az építkezés alatt egyetlen záportározó sem üzemképes, így ha esik, akkor tisztítatlanul ömlik a szennyvíz a Ráckevei-Soroksári Duna-ágba.

Az elmúlt héten Rátay András horgász videója borzolta fel a kedélyeket az ügyben, amit május 29-én tett fel a Facebookra.

Hat éve foglalkozom a Dél-pesti szennyvíztisztító ügyével, azóta mióta az akkori fideszes képviselő-testületi többség biztosította a Pesterzsébetet védő véderdő letarolását. Bár a pénznek nincs szaga, kerületi lakosként felháborított, hogy a Duna-parton élők kénytelenek a szennyvíztisztító bűzét szagolni, csak azért, hogy vállalkozók szabadon építkezhessenek a kerületben, a környezetvédelem és légszennyezés pedig ilyen esetekben nem akadály. Azóta foglalkozom a szennyvíztisztító problémájával, azóta állítom azt is, hogy a szennyvíztisztító helyét is érdemes megvizsgálni, szólnak ugyanis érdemi érvek amellett, hogy nem szabad Pesterzsébet és Soroksár határán, az RSD partján maradnia.

tarvagas_2.jpgÉvtizedes, ciklusokon túlnyúló probléma, hogy a Dél-Pesti Szennyvíztisztító vizét át kell vezetni a nagy Duna-ágba s nem lenne szabad az RSD-be engedni. A tisztított víznek ugyanis mind szerves anyagtartalomra, foszforra, nitrogénre nézve jó a minősége, viszont a sótartalmát nem lehet gazdaságosan csökkenteni. S így a tisztított szennyvíz nem alkalmas álló vízbe történő bevezetésre. A kérdés csak az, hogy a tisztított vizet kell-e átvezetni vagy a teljes telepet érdemes áthelyezni.

57038414_2113752588680084_3747033235440271360_o.jpgEnnél is nagyobb probléma azonban, hogy ha a záportározók megtelnek akkor tisztítatlanul ömlik az RSD-be a szennyvíz. Nem bírják ugyanis a záportározók a felhőszakadások csapadékvíz-mennyiségét. Nagyobb esők után-közben a tisztítómű 3600 m3-es záportározója nagyjából húsz perc alatt telik meg teljesen. Ez után a csapadékvízzel felhígult szennyvíz átbukik a záportározón, és egyenesen a Kis-Dunába folyik.

A klímaváltozás, az időjárás szélsőségesebbé válása miatt az ilyen esetek egyre gyakoribbak. 

Baranyi Krisztina ferencvárosi önkormányzati képviselő kezdeményezésére ideiglenes megoldásként a fővárosi Önkormányzat döntése alapján idén elindulhatott végre egy második záportározó megépítése, a bővítésnek köszönhetően a nyári záporok egy jelentős részét már kezelni tudja majd a tisztító (végleges megoldásnak nem tekinthető), ennek lezárulta július végére várható, más becslések szerint októberre fejeződik be a beruházás.

A mostani beruházás azonban tervezési hibáknak köszönhetően azt jelentette, hogy a régi záportározót is lezárták, így már kisebb, tavaszi és nyári záporok esetén is tisztítatlanul ömlik a szennyvíz a Dunába. A helyzet a múlt héten tarthatatlanná vált, a Kis-Duna színe elsötétült, betétek, WC papír foszlányok lepték el ezt a vízszakaszt.

7jsemhzelk5ccg76s.jpegA fővárosban elsőként Pesterzsébet végre a sarkára állt: Pesterzsébet önkormányzatának környezetvédelmi és városfejlesztési bizottsága tegnap úgy döntött, hogy kivizsgáltatja az ügyet és kezdeményezi a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. és a Budapest Főváros Önkormányzatánál a mostani környezetszennyező állapot azonnali megszüntetését. 

Határozat

A Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottság úgy dönt, hogy

- Felkéri a képviselőtestületet, hogy a Dél-pesti szennyvíztisztító záportározójának bővítése kapcsán történt tározólezárások miatti súlyos természetkárosítás miatt kezdeményezze a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. és a Budapest Főváros Önkormányzatánál a mostani környezetszennyező állapot azonnali megszüntetését.

- Felkéri a Polgármestert, hogy nyújtson be panaszt és kérje a Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztályától az eset kivizsgálását.

Szólj hozzá!

Címkék: szennyvíz szennyvíztisztító Dél-pesti szennyvíztisztító

A pesterzsébeti kacsaúsztató

2019.06.02. 00:13 Mach Péter

Idén tavasszal kacsák lepték el Pesterzsébet egyik forgalmas közútját, a tavaszi és nyári zivatarok ugyanis akkora tavakat alakítottak ki az uton, hogy odajárnak fürdeni. A Gubacsi lakótelep és a Mediterrán lakópark szélén található Zodony utca biztosítja az itt élőknek és a pesterzsébeti sportkomplexumok vendégeinek a közlekedési lehetőséget, kijutást a város felé. 

Ezt az útvonalat használja a 119-es alacsonypadlós buszjárat, erre közlekednek a sportolni vágyó kisiskolásokat és óvodásokat szállító iskolabuszok. Itt található Pesterzsébet sportkomplexuma is: uszoda, jégcsarnok, tenisz- és focipályák. Akadálymentesen csak ebből az irányból megközelíthető Pesterzsébet vasúti megállója is.

56523140_10213643234181517_6956913315104686080_o.jpgEnnek ellenére minden tavaszi és nyári zápor után hatalmas tengerré válik az út, az autók beáznak, az aszfalt járhatatlanná válik. A problémát évek óta jelzik az itt lakók, de az út kezelője nem tett az ügyben semmit.

Az út állapotára jellemző, hogy egyre gyakrabban jönnek fel a Ráckevei-Soroksári Duna-ágról a kacsák is, itt ugyanis tisztább a víz, mint az esőzéskor tisztítatlan szennyvízzel elárasztott Duna.

56862229_373250223265760_8228737896924839936_n_1.jpgDe nem ez az egyetlen része a Gubacsi lakótelepnek, ahol nem megoldott a vízelvezetés. Az elmúlt évtizedekben nem sikerült csak részlegesen megoldani a csapadékelvezetést a teljes lakótelepen, számos útszakasza válik szintén járhatatlanná esőzések után.  

Évtizedek óta egy-egy kiadós eső után vízlépcsőként üzemel a Gubacsi lakótelep egyik lépcsősora is, bár áramot nem termel, a lakótelep különlegességének számít. A lépcső mára balesetveszélyessé vált, korlátja eltört, fokai mozognak.42948935_10212588484576023_2305710204529934336_o.jpg

Az itt lakók azonban most megunták a hivatalok tehetetlenségét és aláírásgyűjtésbe fogtak, hogy a lehető leggyorsabban kiépítsék a Gubacsi lakótelep és a Duna-part útjainak vízelvezetését.

Ha Te is unod a hivatalok válaszait! Ha túl sokat hallod, hogy "nem lehet", "nem fog sikerülni", "előbb elemezni kell a problémát", " köszönjük az észrevételt, alakítunk egy bizottságot" ...

Akkor írd alá a petíciót!

 

5 komment

Miért szavaztam Jávor Benedek listájára?

2019.05.26. 15:34 Mach Péter

„A tudományos bizonyítékok azt mutatják, hogy ha a következő évtizedben nem cselekszünk radikálisan, visszafordíthatatlan károkat okozunk a természetben, társadalmaink pedig összeomlanak” – ezek Sir David Attenborough szavai és a májusban már magyarul is megjelent Klímaváltozás – A tények című filmjében hangzik el.

Tegnap kihagytam az EP kampányt, délelőtt azoknak adtunk át díjakat, akik évről évre részt vesznek az "Élhetőbb, tisztább, zöldebb Pesterzsébetért" környezetszépítő versenyen.

Meggyőződésem ugyanis, ha a természetben, erdőn-mezőn, de akár városi parkban, családi házunk, társasházunk szépen, gondozott, zöldfelületekben gazdag kertjében töltünk néhány órát akkor elillan a fizikai, idegi, lelki fáradság, szellemileg és fizikailag is felfrissülünk, megújulunk. De ha rendezettek és gondozottak a zöldfelületeink, az, hogy égetés helyett komposztálunk, fákat ültetünk és locsolunk segít abban is, hogy lassabban tűnjenek el a sarkokról a hósapkák, megmaradjanak a jegesmedvék kedvenc helyei, ne gyorsuljon fel az elsivatagosodás.

Utána pedig körbe ültettem virágokkal a fiammal öt éve, a Baba parkban ültetett fánkat. Azt a fát, amelyet közösen ültettem a két fiammal, s melyet öt éve az önkormányzati választás hajrájában emiatt egy „lelkes” kormánypárti aktivista kettétört, a fa azonban túlélte, s hála a kertészek segítségének ma ugyanolyan szép és sudár tagja a ligetnek, mint egy időben ültetett társai.

Ha eljövök a kicsi, törékeny, de élni akaró fánkhoz mindig lendületbe hoz, most is így történt. Ma ezért is írom meg miért szavaztam zöldként az MSZP-Párbeszéd listájára úgy, hogy tudom többen szememre vetik: Paks2 ügyében a listán szereplők közül tíz éve többen mást gondoltak, mint én.

2009-ben amikor úgy döntöttem, hogy csatlakozom egy politikai közösséghez ez a két mondat ragadott meg alapító levelükből:

"Legelemibb célunk rácáfolni arra a mélyen rögzült tévhitre, amely szerint ép eszű és erkölcsű embernek nem szabad politizálásra adnia a fejét. Akkor mondhatjuk magunkat sikeresnek, ha közéleti szereplésünkkel hozzájárulunk ahhoz, hogy az állampolgárok visszanyerjék hitüket az elvhű, polgárbarát, közérdeket szolgáló, tisztességes politika lehetőségében." 

Azóta sok minden változott, az alapító zöldek szinte mindegyik el is hagyta az akkor alakult politikai formációt, az LMP-t ,a cél azonban megmaradt.

14484880_1458551570840642_541941337259328936_n_1.jpgS ha valaki tett azért, hogy a fentiek megvalósulhassanak az Jávor Bence volt, elkötelezett brüsszeli munkája mindannyiunk számára példát mutat és mindent meg kell tennünk, hogy folytathassa, amit öt éve megkezdett.

Persze vannak akik ettől rettegnek, őket nem szeretném meggyőzni arról miért fontosabb ma a klímaváltozás elleni küzdelem a határkerítéseknél, s mi az összefüggés a kettő között:

14955857_1504636846232114_5042156273452605597_n.jpg

Én inkább ma elmentem és leszavaztam arra a listára, amelyiken esély van arra, hogy a következő öt évben is legyen hiteles zöld politikusa Magyarországnak.

S aki még a vasárnapi ebéd után is lamentál ezen, annak azt javaslom tegyen ugyanígy!60960216_2805800122782440_360819347838468096_o.jpg

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: Jávor Bence

Egy hétre lezárják a Csepeli átjáró melletti szervizutat!

2019.05.06. 20:48 Mach Péter

Forgalmi változás holnaptól, amely a Gubacsi lakótelepen a Mediterrán lakóparkban élőket érinti!

A Budapest Közút tájékoztatása szerint a Fővárosi Vízművek Zrt. a XX. Kerület Csepeli átjáró 6-12 szám előtti útpályán két darab csapózárat cserél. Emiatt lezárják a Csepeli átjáró melletti szervizutat.

A munka 2019. május 7-től május 13-ig tart. Ha a munkát határidő előtt befejezik akkor arról ígéret szerint azonnal értesítik a lakosságot.

59276185_1285601104937781_7895468333338722304_n_1.jpgA forgalmi rend változása miatt a 119-es busz is módosított útvonalon jár május 7-én, kedden az első járatindulástól várhatóan május 13-án, hétfőn üzemzárásig.  A 119-es busz terelve, a Csepeli átjáró helyett, mindkét irányban, a Helsinki úton át, a Meddőhányó utca érintésével közlekedik. Az autóbuszok egyik irányban sem érintik a Csepeli átjáró megállót, a Vízisport utca megálló helyett pedig a Teremszeg utcában állnak meg.

Érdemes indulás előtt megnézni a BKK Futáron a pontos indulást-érkezést, mert az eddigi tapasztalatok szerint csúcsidőben 30-40 perccé is nőhet a kijutás a területről.

Egyetlen útvonalon juthatnak ki Pest felé a Gubacsi lakótelepről és a Mediterrán lakóparkból az autóval közlekedők, a helyzetet rontja, hogy számos üzem, Dél-Pest legnagyobb kertészete és a Dél-pesti szennyvíztisztító is innen megközelíthető. A feltorlódott autósor csak a 5-7. zöldlámpára jut át, annyira rövid a Soroksári útra kimenő Meddőhányó utcai felüljáró zöldlámpa idősávja.

Ráadásul az eddigiektől eltérően sikerült a Gubacsi híd lejárójához is egy olyan táblát kihelyezni, ami úgy értelmezhető, mintha a Csepelről Dél felé érkező forgalmat a Budapest Közút a lakótelepen keresztül szeretné elvezetni.

Ezért egyrészt ismét kérni fogom, hogy az itt lakók és a 119-es busz menetidejének biztosítása érdekében állítsák hosszabbra a zöldsávot illetve, hogy a kihelyezett táblát korrigálják!

Akinek bármilyen egyéb javaslata van, az jelezheti felém is, hogy továbbíthassam a fenti kéréshez csatolva.

Amúgy pedig alábbi elérhetőségeken lehet visszajelezni, panaszt tenni, kérdést, kérést megfogalmazni az ügyben:

 

1 komment

Vírus okozza a halpusztulást a soroksári Duna-ágon?

2019.04.28. 11:58 Mach Péter

Tényleg vírus okozza a halpusztulást az RSD-n, vagy a szennyezett víz az oka?

57484518_2262490267107296_6455534518190211072_o.jpgElőször egy kicsit tamáskodtak a horgász szövetségben, de mára kiderült valóban komoly problémára utalhat a nagy testű pontyok elhullása. A Ráckevei Dunaági Horgász Szövetség Facebook oldalán megjelent közlemény szerint megkezdték a vizsgálatokat és a probléma feltárását a szövetség munkatársai.

Az április 15-i cikkem megjelenésekor még néhányan nekem feszítették a kérdést: mikor, kik és hol láttak elhullott pontyokat. Vagyis kérdésre kérdéssel feleltek: arra a kérdésemre, hogy fertőzöttek és betegek a halak, vagy a rossz vízminőség az oka a Ráckevei-Soroksári Dunaág hétvégi halpusztulásának? Akkor még tőlem várták a válaszokat, s arra kértek, hogy pontosítsam melyik hétvégén és hol észlelték egyre többen az RSD-ért aggódó természetvédő és horgász csoportokban a Ráckevei-Soroksári Dunaágon a hétvégi halpusztulást?

Azután megérkeztek az első „nem hivatalos” válaszok is, amik arról szóltak, hogy a fekélyesedés oka a téli legyengült állapot, az esetleges telepítési sérülések és a rossz vízminőség kombója. S ez szinte „természetes”.

De a 12.000 olvasónak és az RSD-ért aggódó és dolgozó horgászoknak köszönhetően azonban változott a helyzet. Mára kiderült, igazunk volt, a szokásosnál nagyobb a tavaszi halpusztulás, és láthatóan csak a pontyok betegednek meg. A horgászszövetség szerint a betegség nem a telepített állományból származik, hanem a telepítés utáni legyengült állapotukban fertőződtek meg a halak. Sőt azt állítják ez országos probléma, igazolásként egy tavaly májusi cikkre hivatkoznak, amelyik egy hasonló, egy kőrösvidéki pontypusztulás okait elemzi.

 

Bár folyamatosan jelezték a horgászok és rengeteg fényképet is felraktak különböző fórumokon, csak a napokban sikerült a halőröknek befogniuk egy még élő beteg példányt, melyet az illetékesek elküldtek vizsgálatra. A vizsgálat eredménye a jövő hét elejére várható. Egyes információk szerint (a horgász szövetség Facebook oldalán is erre hivatkoznak) az elhullást az ún. "ponty ödéma" okozza, melynek a Pox vírus a kiváltója. Ez a betegség 2013-ban Lengyelországból ide szállított tógazdasági telepített halakból jutott be a hazai vizekbe, és valószínű, hogy most kezd jelentősebb méreteket ölteni országszerte, s a legkülönbözőbb vízterületekről érkeznek a bejelentések, pl. Deseda, Balaton. 

A betegség a kopoltyút támadja meg, az ottani szövetek elhalása miatt a hal gyakorlatilag megfullad a vízben, az aljzaton maradva. A halak oldalán lévő fekélyes sebek a legyengült állapot miatti másodlagos fertőzések eredményei.

A szövetség szerint a gyógyulás érdekében túl sokat nem lehet tenni, a betegség általában magától eltűnik. A szövetség Facebook oldalán megjelent vélemények szerint az RSD víztömege nem teszi lehetővé a gyógyítást. Csak tógazdasági körülmények között lehet védekezni, különböző antibiotikumok és kemikáliák vízbe keverésével. Szerintük az éhezés segítheti a regenerálódást, mivel táplálkozás közben megnő az oxigén-igény. A horgászok tehát annyit tud(ná)nak tenni, hogy egy időre beszüntetik az etetést.

A horgász szövetség most azt ígéri, hogy a vizsgálati eredmények ismeretében az Új Dunaági Híradó májusi számában bővebb cikket jelentet meg a vizsgálat eredményéről és a betegségről is.

Ennél azért remélhetőleg többet is fognak tenni ez illetékes szervek. A magam részéről folytatom a munkát, szeretném, ha pontos válaszokat kapnánk és cselekednének az illetékes hatóságok.

2 komment

Címkék: szennyvíz soroksár rsd Duna

Újabb halpusztulás a Ráckevei (Soroksári) Duna-ágon?

2019.04.15. 09:32 Mach Péter

Fertőzöttek és betegek a halak, vagy a rossz vízminőség az oka a Ráckevei-Soroksári Dunaág hétvégi halpusztulásának? - Teszik fel a kérdést egyre többen az RSD-ért aggódó természetvédő és horgász csoportokban.

víz minőségét alapvetően négy tényező határozza meg:
  • a betáplált Duna víz minősége;
  • a közvetett és közvetlen szennyvízterhelés;
  • a horgászati tevékenység;
  • és a feliszapolódás.

A legjelentősebb szennyvízbebocsátó az FCSM Rt. Dél-pesti Szennyvíztisztító Telepe. Az elmúlt években Baranyi Krisztával, a legaktívabb ferencvárosi képviselővel többször foglalkoztunk a Dél-pesti Szennyvíztisztítóval. Míg én inkább a bűz és légszennyezéssel, ő a víz minőségével.

Vajon most is a szennyvíztisztító a „bűnös”?

Az R/S/D természetvédelmi értékei közé tartoznak az úszólápok, melyeket nád, gyékény, harmatkása, tavikáka vagy más mocsári, illetőleg vízparti növények alkotnak. A vízminőség alakulásában igen fontos szerepük van. A vízben lévő tápanyagokat felveszik, de nem juttatják vissza a vízi ökoszisztéma anyagciklusába, hanem tőzeg formájában elraktározzák. Az úszólápok ritka, védett növényfajok élőhelyei (orchidea-félék, tőzegmoha-fajok) és ritka, védett állatfajoknak (törpegémek, pettyes és kis vízicsibék, cigányrécék, stb.) is menedéket nyújtanak.

Még 2016-ban írtam, hogy profán módon a szaron csúszhat el a budapesti olimpiai pályázat, s a főváros szennyvize lesz az, ami mégis megállítja ezt a folyamatot. Budapesten ugyanis képtelenek voltak kezelni az olimpiai helyszínek szennyvízproblémáit, aztán a Momentum és az ellenzéki összefogás feloldotta a problémát, a szennyezett Duna maradt, az olimpiai álmok viszont egyelőre elszálltak.

Most viszont újra előkerült a téma: március 25-én Tasson, a „lopakodó Olimpia” kampány rendezvényén hallgathatták meg a bennfentes meghívottak a Ráckevei Duna-ág és mellékágai kotrása, és műtárgyépítés és rekonstrukció projekt lakossági tájékoztatóját.

Az RSD korábbi rehabilitációs projekt pontjai közül anno csak egyetlen valósult meg, pedig 4 fő pontból állt, 2010-ig ugyanis csak a közvetlen tisztítatlan szennyvízbevezetések megszüntetése valósult meg.

 A projekt nagyobb része:

  • a meder kotrása,
  • a Dél-Pesti szennyvíztisztító vizének átvezetése,
  • és tassi zsilip rendezése 2010 után elmaradt.

A bemutatón azonban most mindent is megígértek.  A lopakodó Olimpia tervei szerint ugyanis állítólag ezek a beruházások is hamarosan megindulnak.

Ennek első lépése 2020. III. negyedévéig befejeződő beruházás, aminek során Vízlépcső Vízerőtelep négyes funkciót fog ellátni a Dunaág vízszint szabályozásában:

  • megfelelő vízszintnél áramot termel;
  • ha nincs szükség az áramra, képes csak átereszteni adott vízszinteknél a vizet a felvízről az alvízre;
  • illetve mindkét irányban képes aktívan szivattyúzni, azaz nem csak az a Kis-Dunából a Nagy-Dunába, hanem ha szükséges vizet tud majd pótolni a Kis-Dunába.

A bemutatón résztvevők most is megkapták ígéretként, hogy a Dél-Pesti Szennyvíztisztító vizét átvezetik a nagy Duna-ágba. Szerintük ugyan mind szerves anyagtartalomra, foszforra, nitrogénre nézve jó bevezetett víz minősége, viszont a sótartalmát nem lehet gazdaságosan csökkenteni. S a tisztított szennyvíz sem alkalmas álló vízbe történő bevezetésre.

Arról persze szó sem esett, hogy ha a záportározók megtelnek akkor tisztítatlanul ömlik az RSD-be a szennyvíz.

Magyarul ígéretek vannak, az olimpiai álmok felélednek, csak furcsa mód a halak türelmetlenek és pusztulnak az RSD egyre hosszabb szakaszán.

Amint az illetékes szervektől érdemi válasz érkezik ismét jelentkezem a fejleményekkel.

3 komment

A Fidesz maga a pusztulat

2019.03.30. 10:13 Mach Péter

A pusztulás-mítosz lényege: a történet szerint Isten – látva az emberek gonoszságát – szomorú volt azért, hogy isteni képmása ilyenné vált és úgy döntött, megtisztítja a Földet a gonosz emberiségtől. 

Lassan úgy tűnik Magyarországon a Fidesz szeretné átvenni a vízözön szerepét az emberiség újkori történetében. Mindent megtesz a klímavédelem hátráltatásában, az ellenzéknél és a civil kurázsinál csak a fákat gyűlöli jobban, kiemelten támogatja a környezetszennyező iparágakat, az orosz atomlobbi előretolt bástyájaként üzemel, hátra dőlve nézi vizeink és a levegő szennyezését.

great_flood_1864_ivan_aivazovsky.jpgAz Európai Parlament hatalmas ajándékkal lepett meg a születésnapomon: szerdán támogatta az egyszer használatos műanyagok betiltását 2021-től.

A döntés szerint 2021- től betiltja az EU az egyszer használatos műanyag tányérokat, evőeszközöket, szívószálakat és fülpiszkálókat. A tagállamoknak 2029-re a műanyag flakonok 90 százalékát össze kell gyűjteniük, a műanyag palackoknak 2025-re legalább 25 százalékukban, 2030-ra pedig már 30 százalékukban újrahasznosított anyagból kell állniuk.

images_4.jpgA döntést 560 szavazattal, 35 ellenszavazat és 28 tartózkodás mellett fogadta el az uniós parlament. A két magyar kormánypárt (a FIDESZ és a KDNP) EP-képviselői az egyes műanyagok tiltásáról szóló törvény szavazásán tartózkodtak.

Az euronews szerint Hölvényi György (Fidesz-KDNP) közleményben indokolta a tartózkodását. Úgy véli, hogy  a döntés jogtalanul büntetné Magyarországot, amely az uniós előírásoknak megfelelőn elkülönített hulladékgyűjtési rendszert alakított ki.

Ilyenkor az első döbbenet után felmerül a kérdés, ők soha nem járnak haza Brüsszelből?

Orbán 9 év alatt alatt tönkreverte a hulladékgazdálkodást, kényszerállamosítás, csődhelyzet, pontatlan szállítás, csökkenő szolgáltatás. Exponenciálisan nő az illegális hulladék az ország teljes területén. Az idei Teszeddes takarítások hatalmas sikerét is részben az okozta, hogy tízszer annyi szemét várta a környezetükért tenni vágyókat, mint az előző években.

letoltes_2.jpgJoggal ugorhatnának rám kedvenc kormánypárti trolljaim, hogy egyetlen tartózkodásból ilyen mély következtetéseket próbálok levonni. Úgyhogy megemlítenék csak néhány márciusi eseményt: 

  • Nemmel szavaztak a Fidesz képviselői az Európai Parlament március 13-án elfogadott, „Tiszta Levegőt Mindenkinek” című állásfoglalására is, amely felszólítja a Bizottságot, hogy az európai polgárok egészségének védelmében tovább szigorítsa a levegőminőségi előírásokat.
  • A múlt heti kétnapos EU-csúcsról kiszivárgó bizalmas dokumentumok szerint Németország, Lengyelország és Csehország mellett Magyarország is elutasítja a 2050-es klímasemlegességre vonatkozó többségi álláspontot.

Ezért is állítom, hogy Orbán politikája nem csak rövidtávon káros, hanem gyermekeink jövőjét is veszélyezteti.

S én ezért is fogom a legzöldebb EP képviselőt, a környezetvédelem kategóriájában az év EP képviselőjének választott Jávor Benedeket támogatni az elkövetkező hetekben, s mindent megtenni, hogy folytathassa a munkát.55726211_2550621701645946_1296699434670751744_o.jpg

Visszatérve a jó hírre (forrás: greenfo.hu): 

2021-től az alábbi műanyag termékek lesznek betiltva az Unióban:

  • egyszer használatos evőeszközök (villák, kések, kanalak és pálcikák),
  • egyszer használatos tányérok,
  • szívószálak
  • fülpiszkálók,
  • léggömbök pálcikái, és
  • oxidatív úton lebomló műanyagok, ételtartók és expandált polisztirolból készült poharak.

images_3.jpgAz új szabályok a hulladékok újrahasznosításáról is rendelkeznek. Így a tagállamoknak 2029-re a műanyag flakonok 90 százalékát össze kell gyűjteniük, a műanyag palackoknak 2025-re legalább 25 százalékukban, 2030-ra pedig már 30 százalékukban újrahasznosított anyagból kell állniuk.

A jogszabály emellett többek között a dohánygyártók esetében megerősíti a „szennyező fizet" elvet: bevezeti ugyanis a gyártók kiterjesztett felelősségét. Hasonló rendszer lép életbe a halászfelszerelések terén is, ahol ezentúl a gyártók (nem pedig a halászok) tartoznak felelősséggel a tengeren elvesztett halászhálók begyűjtésének költségeiért.

A jogszabály szerint kötelezővé kellene tenni a csomagoláson feltüntetett figyelmeztetést, amely szerint a műanyag füstszűrős cigaretta eldobása káros a környezetre. Ugyanez vonatkozik a műanyag poharakra, a nedves törlőkendőkre, és az intimbetétekre.

Üröm az örömben, hogy az utolsó utáni órákban vagyunk, több millió mikroplasztik úszik le a csak a Felső-Tiszán óránként! A Tiszán vett víz- és üledékminták eredményei igazolják a nemzetközi kutatásokat: a mikroműanyag-szennyezés globálisan érinti vizeinket – derül ki a WESSLING Hungary Kft. eredményeiből.

34 komment

Címkék: környezetvédelem műanyag mikroműanyag

A Duna-part összefogott!

2019.03.28. 10:21 Mach Péter

Idén a Teszedd! kampányához csatlakozva az elmúlt évek egyik legnagyobb pesterzsébeti civil szemétszedési akcióját hozta össze az Átalakuló Duna-part, közel másfélszáz résztvevő, két helyszínre összegyűjtött kb. 300 zsák szemét, és egy picit tisztább partszakasz.

Az idei világnap üzenete az volt, hogy a tiszta vízhez való hozzáférés alapvető emberi jog.

A víz világnapja egy évente ismétlődő esemény, melyet 1993 óta minden év március 22-én tartanak meg. A világnap célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a mindenki számára elérhető, tiszta víz fontosságára és az édesvízkészletek veszélyeztetettségére. Az emberi civilizáció ökológiai válságot okozott: ha nem cselekszünk gyorsan és határozottan, nem csak gyerekeink és unokáink jövőjét lehetetlenítjük el, de a saját magunkét is.

Immár ötödik éve szervezünk egy a civilekkel, dél-pesti lokálpatriótákkal, futókkal, kerékpárosokkal és horgászokkal közös akciót a Duna-parton a TeSzedd! kampány keretében.

Az immár ötéves akciónk üzenete:

- Ha van akárcsak fél órád és zavar a teleszemetelt Duna-part.
- Ha tisztább és rendezettebb partszakaszon szeretnél kerékpározni és futni.
- Ha félted a kutyád a fertőzésveszélyes hulladéktól.
- Ha zavar, a nádas állapota.
- Ha szereted a jó társaságot.
- Ha fontos a környezetvédelem.

Akkor gyere, és fogjunk össze a Duna-partért!

Az összefogásnak köszönhetően az elmúlt öt évben számos illegális hulladéklerakót felszámoltunk a parton a Gubacsi-híd és a Hollandi öböl környezetében.  Ennek ellenére a partszakasz ma sem vált a kerület rekreációs részévé, rossz a közbiztonság, állandó probléma a szemétkérdés, évről évre romlik a minősége a kerékpárútnak.

Pedig cél az, hogy Budapest egyik természeti különlegességét megszabadítsuk az emberi felelőtlenség hétköznapi terheitől, hogy a vízpart ismét az egyik ékköve lehessen a fővárosnak, és természeti élőhelyként, illetve rekreációs övezetként is méltó lehessen egy XXI. századi világvároshoz.

Idén sajnos a strand alatti részt lezárta a beruházó az építkezés befejezéséig, a híd túloldala most is kellemes, horgász és pihenőhellyé válhatna, ahol biztonságban, szép és tiszta környezetben sportolhatunk. Ezért szervezte meg idén is takarító akcióját az Átalakuló Duna-part. A Teszedd! kampányához csatlakozva az elmúlt évek egyik legnagyobb pesterzsébeti civil szemétszedési akcióját hoztuk össze, közel másfélszáz résztvevő, kb. 300 zsák szemét, és egy picit tisztább partszakasz. Sokan az utolsó pillanatban csatlakoztak, horgászok kértek zsákot, hogy legalább a környezetüket kitakarítsák, s a csepeli evezős verseny nézői is be- becsatlakoztak.

Itt a teljes galéria elérhető:

Egyik szemünk sír a másik nevet:

  • rengetegen jöttünk el, ingyen, önkéntesen (a részt vevők még a kötelező középiskolás 50 órás közösségi szolgálathoz sem kértek igazolást)., rengeteg fiatal, általános és középiskolás, egyetemista, főiskolás. Szülők, kismamák, kisgyermekek, ovisok és magzatok együtt tettünk a tisztább, élhetőbb Duna-partért.
  • 300 zsák az rengeteg szemét, aminek egy jelentős részét a főváros különböző pontjairól hoztak ide. Külön területet kellett elkülönítenünk az összegyűjtött veszélyes hulladéknak (fecskendők, gyógyszerek, sugárveszélyes anyagok, fáradt olaj…). Ráadásul sajnos a szomszédos ferencvárosi ennek a többszöröse még dolgos kezekre vár.

Köszönjük mindenkinek, aki eljött, aki plakátozott, segített a szervezésben, talicskázott, szemetet szedett, vizet adott nekünk, vagy csak eljött közénk!

Külön köszönet a Hajós Alfréd Általános Iskola 8. B osztályának, hogy ennyien eljöttek és kivették a részüket ebből a munkából!

1 komment

Győztünk! Vonattal a belvárosba!

2019.03.24. 11:03 Mach Péter

Egy több, mint 3 éves küzdelemben értünk el egy hatalmas részsikert!

2019 április 7-től az S25 Budapest — Kunszentmiklós-Tass között közlekedő zónázó járat végre betölti elővárosi vasúti funkcióját és a területen élő diákok, munkába járók kényelmesen és gyorsan eljuthatnak a belvárosba. A mostani változásnak köszönhetően valódi alternatívájává válik a kötöttpályás közösségi közlekedés a környezetszennyező autónak.

139132_1.jpgEnnek köszönhetően Pesterzsébetről, Soroksárról, Dunavarsányból, Délegyházáról vagy Dunaharasztiból is gyorsabb lesz bejutni tömegközlekedéssel Budapest centrumába, mint autóval. A pesterzsébeti Duna-partról például 17 perc alatt lehet majd közösségi közlekedéssel a belvárosba jutni az eddigi 60 perc helyett.

Az új menetrend innen letölthető.

Köszönöm a szakmai anyagokat készítő Közlekedő Tömeg segítségét, a félezer aláíró támogatását! Köszönöm pesterzsébeti képviselőtársaimnak, hogy pártállástól függetlenül, egyhangúan szavazataikkal támogatták önálló képviselői indítványaimat, s hogy Szabados Ákos polgármester úr is fogékony volt a kezdeményezésünkre!

2016-ban indítottuk el barátaimmal a „Vonattal a belvárosba!” mozgalmat. Petíciót indítottunk, s megkezdtük az illetékes hatóságok, szervek, vállalatok bombázását.

Akkor javaslatomra Pesterzsébet Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottsága úgy döntött, hogy egyeztetéseket kezdeményez a MÁV illetékes szerveivel és a fővárossal, hogy a Budapest- Kunszentmiklós-Tass menetrend szerinti, ingázókat szállító elővárosi vasútvonal a mostani Kőbánya-Kispest végállomás helyett a Keleti Pályaudvarra érkezzen. Első érdeklődő kérdéseinkre az a válasz érkezett, hogy a Keleti csúcskapacitásra van járatva, nem tud több vonatot fogadni. A déli peremkerületek és Duna-menti települések ügye nem volt kiemelt probléma.

Azonban az M3-as metró déli szakaszának felújítása újabb lehetőséget nyújtott a küzdelem folytatására, hogy az elővárosi vasutat felélesszük.

Ráadásul komoly szakmai segítséget is kapott Dél-Pest: javaslatcsomagot egy fiatal, ambiciózus, a fenntartható közösségi közlekedésért dolgozó szakemberekből álló csapattól.

2017 júliusában a A Közlekedő Tömeg szakmai anyaga alapján készült önálló képviselői indítványomat elfogadva a Képviselő-testület úgy döntött, hogy felkéri a polgármestert, hogy kezdeményezzen egyeztetéseket a Budapesti Közlekedési Központtal, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal annak érdekében, hogy a Pesterzsébetet kiszolgáló vasúti- és villamosjáratok az M3-as metró pótlása alatt a metrópótló buszokat elkerülve egyenesen a belvárosba szállítsák az utasokat, a kerület számos levelet írt és folytatta a küzdelmet.

A metró pótlása az elmúlt 10 év legnagyobb közlekedésszervezési kihívása, hiszen ilyen sok utast közel lehetetlen a felszínen elszállítani, a pótlóbuszok térségében pedig beláthatatlan mértékű torlódások prognosztizálhatóak, melyek természetesen nem csak az autóval, hanem az autóbuszokkal közlekedőkre is jelentős negatív hatással lennének. 

Az M3-as metró évek óta húzódó felújításának egyetlen pozitív öröksége lehet azonban, ha a pótlás keretében bevezetett fejlesztésekkel a MÁV elővárosi vasútvonalai Budapest közlekedésének szerves részévé válnak.

A vasútvonalak pótlásba való bevonása nélkül a lakosságnak csak két rossz választása maradhatott volna: a tömött metrópótlók használata, illetve dugóban álló autókban való üldögélés.

A mostani menetrend változás a Dél-Pest megyei települések (Dunaharaszti, Taksony, Dunavarsány, Délegyháza) és a Dél-pesti kerületek (Soroksár, Pesterzsébet, Ferencváros) hatalmas előrelépést jelent.

Három éve tettem fel ezeket a kérdéseket:

  • Miért kudarc a Kunszentmiklós-Tass-Kőbánya-Kispest vonal?
  • Miért nem váltja fel a kora reggeli dugókat, miért nem segíti csökkenteni a dél-pesti és agglomerációs autósforgalma?
  • Miért csak a dél-pesti középiskolások használják a vonalat, miért nem járnak vonattal munkába az emberek?
  • Miért nincs és miért nem is fontos, hogy Pesterzsébetnek saját vasútállomása legyen a bádogmegálló helyett? Miért nem használják a pesterzsébetiek és a soroksáriak is a vasutat?

A válasz egyszerű:

Ma a déli peremkerületek (Soroksár, Pesterzsébet) és a Dél-Pest megyei települések (Dunaharaszti, Dunavarsány...) a városközponttal történő összeköttetése az egyik legégetőbb problémája a fővárosnak. Egyik kötöttpályás közlekedési eszköz - sem a HÉV, sem a vasút - nem képes ugyanis alternatívát nyújtani a személygépkocsival történő közlekedésnek. Pedig a kelebiai vasútvonalon már most minden adott lenne hozzá: modern, csendes és gyors szerelvények, kiépített vonal a Keleti pályaudvarig, a sebesvonat be is megy odáig, a bejárókat, ingázókat szállítók azonban nem. 

Abszurd, hogy a délről a peremkerületekből, vagy alvóvárosokból érkező utas eljut Ferencvárosig, majd mielőtt 4-6 percen belül onnan a belvárosba érkezhetne Kelet felé fordul és kimegy a város legszélére a 3-as metró végállomásáig. 17 percet utazik azért, hogy a déli elővárosból kijusson keleti szélére a fővárosnak, hogy onnan visszautazhasson a belvárosba.

Gyakorlatilag a délről érkezők megkerülik a fél várost, hogy bejussanak a belvárosba, miközben adott rá a lehetőség, hogy a Keleti-pályaudvarra menjenek be az elővárosi vonatok.

Három indulási pontot szimuláltam:

Dunavarsány – belváros: (30-35 km)

  • Vonattal most:42 perc Kőbánya-Kispest onnan átszállással 3-as metróval + 25-30 perc a belváros: ez nagyjából 65-70 perc. A 3-as metró felújításakor pedig ez akár 80-100 percre is nőhet.
  • Autóval csak 40-45 perc, így a vonat belváros felé érkezőknek nem versenyképes.
  • Vonattal, ha a vonat a Keletibe érkezne: 43 perc.Így már versenyképessé válna, hiszen háromnegyed óra alatt biztonságosan bejut valaki a belvárosba és egy közösségi közlekedési csomópontba.

Pesterzsébet városközpont:

  • Pesterzsébet Városközpont – belváros 23E-es busszal és átszállással 2-es vagy 4-es 6-os villamosra kb. 35 - 45 perc.
  • Autóval kb. 25 perc.
  • Vonattal, ha a vonat a Keletibe érkezne: 17 perc alatt lehetne bejutni a belvárosba.

Pesterzsébet, Gubacsi lakótelep:

  • Gubacsi lakótelep – Pesterzsébet Városközpont – belváros 2 átszállással: 119-es buszról, 23E-es buszra és végül 2-es vagy 4-es 6-os villamosra kb. 60 perc.
  • Autóval kb. 30 perc.
  • Vonattal, ha a vonat a Keletibe érkezne: 17 perc alatt lehetne bejutni a belvárosba.

Reggelente a pesterzsébeti vasútállomáson nagyjából 80 és 100 ember száll le, többségük a 23-as, 35-36-os vagy csepeli buszokra próbál meg átszállni, vagy erzsébeti iskolák felé veszik az irányt. Pesterzsébeten is felszállnak néhányan erre a reggeli vonatra, ami Ferencvárosba az 1-es villamoshoz, vagy Kőbánya-Kispestre viszi őket, ahonnan a kék metróval visszajuthatnak a belvárosra.

Április 7-től ez most megváltozhat. Szívből remélem, hogy a főváros és a MÁV felkészült a megnövekedő forgalomra és az M5 metró megépítéséig hosszú távon is megoldás nyújt a mostani menetrend és évvégén (december 8-án) vagy a 80a vgz feloldása után nem áll vissza a régi, aberrált menetrend.

125 komment

Címkék: vonat vasút vonattalabelvárosba